Det är Team Sportia, som visserligen efter hand byggt på sitt sportvaruhus efter omstarten i april 2014, men som enligt ägaren Ronny Keskitalo visar en rejäl försäljningsökning i år.
– Det handlar om i storleksordningen 50 procent när vi jämför månad för månad. Det hade vi inte räknat med. Vi var inställda på att få försvara siffrorna i första hand.
Keskitalo driver Team Sportia i Luleå och Boden med Peter Uneby, samt affären i Kalix själv.
– Vi trodde nog att även butikerna i Kalix och Boden skulle känna av XXL, men även där ökar försäljningen. Det ger oss förstås ett lugn. Vi ser att vårt koncept fungerar och vi kan fokusera på annat än att överleva.
Även Stadium, Intersport och de mindre butikerna håller ut ännu, trots att XXL har rykte om sig att snabbt sänka konkurrenter. Att den fruktade utvecklingen hittills uteblivit kan bero på flera saker, tror Keskitalo.
– Till viss del kan det vara så att den totala försäljningen ökar eftersom marknadsföringen ökar. Men rimligtvis borde det vara så att XXL inte når upp till sina mål, och att tappet är spritt på flera.
Den lilla butiken Snabba steg på Storgatan drog igång ungefär samtidigt som Team Sportia, har en positiv trend.
– Det är inte så mycket men vi ökar försäljningen. Jag tror inte vi påverkas lika mycket som de stora sportkedjorna. Vi håller till i stan, vi är nischade och vi jobbar med band, sulor och personlig service, säger Tony Ström, delägare i Snabba steg.
Intersport i Strandgallerian drivs av Niklas Nilsson.
– Vi är delvis skyddade eftersom vi håller till i stan, men det var en tuff vinter. En del berodde nog även på väder och vind. Nu börjar vi dock ha kämpat oss tillbaka till samma omsättning som innan XXL startade.
Konkurrensen har pressat priserna.
– Även om man håller omsättningen uppe så är det fallande marginaler. Jag är förvånad över att ingen stängt ännu. Men inom ett halvår till ett år har något hänt. Det är jag helt övertygad om, säger Niklas Nilsson.
XXL har tidigare flaggat för att man är nöjd med utvecklingen i Luleå sedan starten i november. Den trenden håller i sig, enligt Marcus Wibergh, vd för XXL Sverige.
– Vi är extremt nöjda. Vi visste att det skulle gå bra men det här är bättre än förväntningarna.
XXL vill nå en årsomsättning på 100 miljoner i Luleå på sikt.
– Det kommer vi göra. Vi är på väldigt god väg redan, säger Wibergh.