Pandemin öppnar för AI och automatisering

E-handel, videokonferenser och e-learning Àr nÄgra omrÄden som förÀndrats i och med coronapandemin. En utveckling som kommit för att stanna.

"I dag finns det samhÀllen i Norrbotten som fÄr paket levererade tre gÄnger i veckan, men av olika transportbolag", sÀger Markus Liwicki, professor vid LuleÄ tekniska universitet.

"I dag finns det samhÀllen i Norrbotten som fÄr paket levererade tre gÄnger i veckan, men av olika transportbolag", sÀger Markus Liwicki, professor vid LuleÄ tekniska universitet.

Foto: Tomas Bergman

LuleÄ2020-05-03 12:00

– Coronakrisen har blivit ett uppvaknande. Vi hade kunnat göra mĂ„nga saker sĂ„ mycket bĂ€ttre om AI (artificiell intelligens) redan hade varit implementerat för olika lösningar, sĂ€ger Markus Liwicki, professor vid LuleĂ„ tekniska universitet och som forskar inom Ă€mnet maskininlĂ€rning.

För mÄnga företag och organisationer har coronapandemin inneburit en kris som tvingat dem att arbeta pÄ ett annat sÀtt. Mest tydligt har det visat sig i och med att alltfler börjat anvÀnda sig av digitala konferenser för att hindra smittspridning. LikasÄ har nÀtbaserad utbildning ersatt utbildning pÄ plats vid universitet och gymnasier. E-handeln har ökat nÀr fysiska butiker tappat sina kunder.

– Men inom andra omrĂ„den Ă€r utvecklingen motsatt, som till exempel utvecklingen av sjĂ€lvkörande taxibilar som fördröjs dĂ„ det Ă€r en mer lĂ„ngsiktig investering som företag drar ner pĂ„, sĂ€ger nationalekonomen Stefan Fölster, chef vid Reforminstitutet.

Men trots att tekniken finns för digitala lösningar sÄ behöver det inte innebÀra att det Àr dÀr som den stora utvecklingen blir.

– Det intressanta Ă€r att e-handeln Ă€r en bransch som fĂ„r en skjuts i digitaliseringen men det Ă€r leveranserna som utvecklas, sĂ€ger Stefan Fölster.

Forskningsprojeket Predictive Movement Àr ett projekt som ska lösa transportproblemet för paket, brev och resande i glesbygd genom att samordna transporter och pÄ sÄ sÀtt skapa en ökad effektivitet och en miljövÀnligare, klimatanpassad transportsektor.

– I dag finns det samhĂ€llen i Norrbotten som fĂ„r paket levererade tre gĂ„nger i veckan, men av olika transportbolag. Det Ă€r ineffektivt. Vi utvecklar en e-tjĂ€nst som samordnar transporterna vilket skulle spara pengar och miljö. Vi kommer att presentera en pilotversion mycket snabbare Ă€n planerat, troligen redan det hĂ€r Ă„ret, sĂ€ger Markus Liwicki, professor vid LuleĂ„ tekniska universitet.

Men det finns Àven en motverkande kraft mot att ekonomiska kriser skulle pÄskynda artificiell intelligens.

– NĂ€r man gĂ„r in i en lĂ„gkonjunktur och det blir mer arbetslösa sĂ„ Ă€r det inte lika viktigt för företag att automatisera och digitalisera. Automatiseringar som hade genomförts om konjunkturen hade varit oförĂ€ndrad kanske företagen nu vĂ€ntar med för att det Ă€r lĂ€ttare att anstĂ€lla och kanske för att företagen inte vill ta investeringskostnaden nu, sĂ€ger Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!