Personen hittades död tre dagar efter att personalen på Varvets serviceboendet senast hade kontakt med personen. Dödsorsaken är i nuläget inte känd.
– Det är olyckligt och tragiskt att detta har hänt. Vi vet inte varför och vad det beror på att det har hänt. Våra brukare ska kunna känna sig trygga där de finns och det är därför vi är där. Vi har kompetent personal som är duktiga och engagerade, men tyvärr vet jag inte varför det har hänt, säger Lahib Yousif, verksamhetschef för boendet.
Socialförvaltningen har nu gjort en lex Sarah-anmälan om allvarliga missförhållanden.
– En handlingsplan genomfördes på en gång i avvaktan på utredning. Kontakt, fysisk eller digital, ska ske.
Varför gick det tre dagar innan personal kontaktade personen?
– Tyvärr kan jag inte svara på det utan jag vill avvakta utredningen, säger Lahib Yousif.
Enligt vad som framgår av anmälan har man på boenden nu upprättat en ny rutin gällande daglig tillsyn av brukarna.
Serviceboendet har verksamhet för personer med LSS diagnos, psykisk ohälsa och även missbruksproblematik kan förekomma. Boendet, som är bemannat dygnet runt, har tio lägenheter.
Finns det några ytterligare åtgärder ni kommer att genomföra till följd av det som hänt?
– Inte i nuläget utan vi måste vänta på utredningen. Men vi går igenom våra rutiner, säger Lahib Yousif.