Petersen talar ut om Facebooks etablering

Han hade inte tiden när han var kommunalråd. Men snart kan läsare följa med i spelet bakom kulisserna när Facebook etablerade sig i Luleå.

Luleå2014-10-12 15:33

”Hello Mr. Mayor, this is Facebook calling” är namnet på Karl Petersens senaste projekt. Boken som berättar historien om turerna, hemlighetsmakeriet och oförglömliga samtal, vissa nattetid.

– Vilken tajming. Jag har fått boken för en timme sedan, säger Karl Petersen och avslöjar att idén till boken var hans.

Under sin tid som kommunalråd mötte han många med idéer. En del som behövde tid att mogna och utvecklas. Så som den han fick presenterad för sig 2007.

– Jag tyckte det lät jätteklokt. Jag bad dem jobba vidare och de kom tillbaka så småningom, säger Karl Petersen och tillägger att han då spekulerade om vilken bransch det kunde handla om – industri, verkstad...

Men det visare sig handla om datalagring. Att Luleå verkligen skulle vinna matchen mot övriga Europa hade han inga överdriva förhoppningar om då.

År 2009 reste en stor delegation till USA, med deltagare från storstäderna i Sverige samt Luleå. Från Luleås sida insåg man att det var viktigt att ha med någon som kunde berätta om elförsörjningen.

– Det visade sig vara ett lyckokast. Erik Lundström blev elexpert, säger Karl Petersen som än i dag anser att det var ett genidrag. Att det ofta är de enklaste lösningarna som ger de bästa resultatet.

Enligt honom var det just det som gjorde att Luleå kom i ljuset och sedan fick offertförfrågningar från företag. Och till att diskussionerna med Facebook fortsatte.

Karl Petersen drar sig också till minnes helikopterresan när aktuella områden skulle visas. Om hur det blev tummen ned för att etablera sig på Stålverk 80-tomten.

En kväll i mars kom så det efterlängtade samtalet. Luleå skulle få serverhallarna om man klarade fem utmaningar.

– Jag hade en otrolig känsla den fredagskvällen. På söndagen jobbade vi med att förfina alla våra erbjudanden.

I boken får man också följa det idoga arbete som följde, om konsten att engagera flera och slita hårt. Planer som måste bli klara, marken som skulle säljas etcetera.

Men det handlade också om bakslag under resans gång, bland annat överklagningar.

Karl Petersen säger att han kände att han behövde få beskriva hur allt gick till.

– Det är inte många gånger sådana här saker händer. Hela Europa ville ha den etableringen!

Det är dock inte han själv som skrivit boken, utan Gunnel E Vidén.

– Det är inte helt lätt att skriva om något man varit så involverad i, säger han och berättar att hon ibland avbrutit hans berättande för att fråga hur han tänkte sig det.

Längst bak i boken finns också en checklista som andra som vill nå framgång kan ha nytta av.

– Jag har sammanfattat vad som var viktigt. Tidsfaktorn är den allra viktigaste faktorn.

Karl Petersen betonar också att det också är av yttersta vikt att kunna ta beslut och ge besked direkt.

– Ett ja eller nej. Inte att få be återkomma. Företagets behov måste vara i fokus.

Han tror också att det finns intresse från andra som söker stora etableringar för att få veta vad som hände bakom kulisserna. Om hur viktigt det är att samverka med näringslivet på orten.

– De kom inte hit för att ersätta något eller för att de fått erbjudande om gratis energi.

Engagemanget kunde också ha kostat honom jobbet som kommunalråd.

– Jag satte allt på ett kort, jag var beredd att avgå om det inte höll. Alla kan inte sitta med hängslen och livrem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om