Pilotens misstag orsakade kraschen

Pilotens felbedömning orsakade haveriet när en helikopter från Luleå kraschade nära Byske älven.

OLYCKSPLATSEN. Helikoptern skulle landa på en landtunga i Byskeälven i Fällfors.

OLYCKSPLATSEN. Helikoptern skulle landa på en landtunga i Byskeälven i Fällfors.

Foto: Polisen

LULEÅ2014-09-02 11:10

Det konstaterar Statens haverikommission, som utrett händelsen i Fällfors utanför Byske från den 23 augusti i fjol.

Helikoptern, en Bell av årsmodell 1952, slog med hård kraft i marken vid landningen och totalförstördes. Huvudrotorn splittrades, helikoptern blev deformerad och utbränd.

Statens haverikommission har inte hittat några tekniska fel på helikopterns motor eller styrfunktion, och drar slutsatsen att det är en felbedömning av piloten som ligger bakom kraschen. Helikoptern har slagit i marken med hög fart och även haft rörelse framåt vid landningstillfället, skriver haverikommissionen. Första spåren i marken från helikoptern återfanns 30 meter från vraket.

Två Luleåbor var inblandade, den 78-årige piloten och en passagerare. Duon skulle besöka en mässa och fotografera mässområdet.

I förhör uppger båda att de har vaga minnesbilder av kraschen. När de kom till sans befann de sig 35-40 meter från vraket. Det var passageraren som larmade SOS från sin mobiltelefon.

Luleåborna ådrog sig båda skador av allvarligt slag. Piloten ådrog sig en stor sårskada i huvudet, frakturer i kraniet, traumatiskt orsakade hjärnblödningar av mindre storlek, frakturer på kotor i bröst- och ländrygg samt fraktur och senskador på ena handens fingrar samt en ytrlig brännskada på ryggen .

Passageraren ådrog sig blodutgjutelse i huvudet, en revbensfraktur, sårskada på ena armen samt fick besvär med dubbelseende. Två månader efter olyckan hade dubbelseendet inte försvunnit, vilket har vållat problem i passagerarens vardag.

Piloten var trots sin höga ålder i god kondition och hade godkänt medicinintyg från den senaste flygläkarundersökningen, som genomfördes några månader före kraschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om