Pilotstrejken löst: När lyfter SAS-planen från Luleå igen?

Pilotstrejken inom SAS är över. Men det dröjer innan flygtrafiken är igång på Luleå airport igen.

STREJKEN AVBLÅST. "Jag är otroligt glad att SAS kan börja flyga igen", säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå Airport.

STREJKEN AVBLÅST. "Jag är otroligt glad att SAS kan börja flyga igen", säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå Airport.

Foto: Fotograf saknas!

LULEÅ2016-06-14 18:30

Pilotstrejken inom SAS är över. Men det dröjer innan flygtrafiken är igång på Luleå airport igen.

Vid 17-tiden i eftermiddags kom parterna i flygkonflikten överens. Arbetsgivaren SAS och pilotfacket Svenska pilotföreningen enades om ett nytt pilotavtal.

Läs mer: Pilotstrejken är över

– Det här känns jättebra, inte minst för resenärerna. Vad gäller själva konflikten har vi följt den och hoppats på en lösning, sen har det varit upp till de involverade parterna att uttala sig i sakfrågan, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå Airport.

Resenärer och näringsliv till och från Norrbotten har drabbats hårt de senaste fyra dygnen när konflikten har pågått.

– Väldigt många som har berörts. Ungefär 35 avgångar och 35 ankomster med i snitt 150 passagerare per resa på Luleå airport (motsvarande 10 000-tals resenärer, reds anm), säger Ann-Christin Viklund.

Men även om konflikten är löst dröjer det innan flygtrafiken åter är igång vid Luleå airport.

Under tisdag kväll är tre SAS-avgångar och fyra SAS-ankomster fortsatt inställda. Det är inte heller säkert att onsdag morgons avgångar och ankomster sker enligt tidtabellen.

– Det beror på om SAS kan komma upp med något plan i kväll. Det står inga kvar här och väntar. Men så fort SAS kommer igång med att flyga, står vi redo att ta emot både planen och resenärerna.

Hur länge dröjer det innan trafiken fungerar som vanligt igen?

– SAS gör allt för att komma igång med trafiken i kväll. Vi får följa timme för timme, säger Ann-Christin Viklund vid 18-tiden.

Den värsta flygkonflikt du har upplevt?

– I alla fall den längsta som också har drabbat flest resenärer.

Hur tror du att detta skadar SAS?

– Jag vill inte spekulera i det.

Luleå Airport har också drabbats drabbats hårt ekonomiskt som flygplats under konflikten, med tanke på att start- och passageraravgifter från SAS har uteblivit.

– Vi har ett intäktsbortfall, givetvis. Vi får nu titta på utfallet av detta och se vad vi kan lära oss av det.

Kommer ni – Swedavia – skärpa kraven mot SAS framöver?

– Jag tänker inte uttala mig i de frågorna. Jag är bara otroligt glad att de kan börja flyga igen, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå Airport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om