Det är inte första gången Tyskmagasinen varit utsatta för sabotage.
– Tyvärr har det varit en del inbrott. Det ligger avsides och finns alltid nyfikna själar som vill in och titta. Det är inte så svårt att ta sig in, bara bryta sönder några brädor, säger Arnold Vonkavaara, ordförande i föreningen Malmbanans vänner som förvarade ett 500 meter långt tåg i ett av magasinen.
Men efter åratal av skadegörelse och inbrott så finns det numera inga magasin kvar. Båda gick upp i rök under natten mot lördagen.
Polisen utreder branden, som man misstänker var anlagd.
– I dag kommer vi att jobba med att samla information. Vi ska prata med räddningstjänstens personal och höra om de kan ha sett något, och vi ska prata med alla de som hade grejer där, säger Kristina Lantto, kommunikatör vid polisen.
I nuläget måste brandplatsen svalna innan något kan göras på själva området. Men under morgondagen eller på onsdag ska polisen genomföra en teknisk undersökning av brandområdet för att utreda om branden är anlagd, samt säkra spår.
Under morgondagen ska även Luleå kommun – som ägde båda magasinen – träffa försäkringsbolaget för att reda upp de materiella frågorna, berättar Peter Fjällborg på Stadsbyggnadsförvaltningen i Luleå.
Han är den som har ansvaret för förvaltningen av byggnaderna.
– Jag fick veta att det brann via NSD:s webbsida i lördags morse, då jag befann mig i stugan. Det är verkligen tragiskt att en bit av historien försvann på det här sättet.
– Jag tog över förvaltningen av byggnaderna i oktober. Och trots att jag alltid bott i Luleå var det fröst när jag började förvalta dem som jag åkte dit första gången. Det var som att nackhåren reste sig – man fick en så härlig känsla... Det var så mycket historia bakom de där byggnaderna, säger han.
I dag har han försökt ta sig till platsen.
– Men det är avspärrat eftersom de inte hunnit göra undersökningarna ännu. Så inte ens som förvaltare kan jag ta mig dit.
Det ena av magasinen hyrdes ut till Malmbanans vänner. Deta andra var – trots vad ryktet gör gällande – tomt.
– Det har stått tomt en längre tid av säkerhetsskäl. Byggnanderna hade ju några år på nacken så att säga så den ena behövde repareras. Men det har varit många som ringt och frågat om de inte kunde få använda magasinet som vinterförvaring för båtar och husvagnar.