Riksförbundet M Sverige, konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter, har utfört hastighetsmĂ€tningar utanför 18 grundskolor pĂ„ 16 orter i landet. MĂ€tningarna, som gjordes mellan klockan 07.30 och 08.30 under veckorna 20â22, visade att hĂ€lften av bilförarna körde för fort.
Högst uppmÀtt hastighet var 81 kilometer i timmen och minst dÄliga pÄ att hÄlla hastigheten var busschaufförerna.
Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksÀkerhet pÄ Riksförbundet M Sverige, tycker att det Àr olustigt att sÄ mÄnga kör för fort utanför skolor och att polisen borde utföra omfattande hastighetskontroller vid skolor nÀr höstterminen börjar.
â Man skulle kunna förvĂ€nta sig att förare tar extra stor hĂ€nsyn just till barn som Ă€r de mest oskyddade trafikanterna. Risken att en fotgĂ€ngare eller cyklist upptĂ€cks för sent, liksom risken att denne skadas Ă€r lĂ„g nĂ€r föraren hĂ„ller 30 km/h. Men vid hastigheter över 40km/h ökar risken för död eller allvarliga skador markant, sĂ€ger han.
Enligt Mattias Martinsson, gruppchef inom trafikpolisen i Norrbotten, pÄgÄr just nu en Ärlig "nationell trafikvecka med fokus pÄ hastighet", vilket innebÀr ett ökat antal trafikkontroller som koncentreras till platser dÀr de mest behövs. Exempelvis i nÀrheten av skolor och förskolor.
â Det Ă€r ett trygghetsskapande arbete som pĂ„gĂ„r konstant, Ă€ven utöver den hĂ€r veckan. Vi ser att det gĂ„r fort, bĂ„de i tĂ€tbebyggda omrĂ„den och pĂ„ höghastighetsvĂ€gar. Vi behöver finnas efter vĂ€garna för om vi inte jobbar med problemen sĂ„ kvarstĂ„r dem och det Ă€r ingen annan som gör nĂ„gonting Ă„t dem om inte polisen gör det.
För att fÄ fler att hÄlla hastighetsbegrÀnsningarna genomför polisen hastighetskontroller, bÄde manuella och med hjÀlp av trafiksÀkerhetskameror, automatisk trafiksÀkerhetskontroll (ATK).
2021 utfÀrdades 263 000 hastighetsböter vilket var en ökning med 16,3 procent jÀmfört med 2020, enligt Polismyndighetens Ärsredovisning.
â Jag kan se en viss ökning redan nu i jĂ€mförelse med i fjol men fortsĂ€tter det sĂ„ hĂ€r kommer vi att skriva fler Ă€n förra Ă„ret. Vi Ă€r aldrig sysslolösa, vi som arbetar med problematiken, sĂ€ger Martinsson och tillĂ€gger att de omhĂ€ndertar mĂ„nga körkort, frĂ€mst pĂ„ grund av hastighetsövertrĂ€delser men Ă€ven för rattfyllerier och viktbrott.
Margaretha Anttila Lundqvist, rektor pĂ„ Ăstra skolan LuleĂ„, upplever inte trafiken som ett problem, trots att skolan ligger inne i centrum.
â Vi riggar och gör allt vi kan för att undvika att det ska hĂ€nda nĂ„gonting. Eleverna kommer med buss, till fots och cyklandes frĂ„n hela centrala stan och KallkĂ€llan sĂ„ vi mĂ„ste det, sĂ€ger Margaretha Anttila Lundqvist.
Hon beskriver hur man pĂ„ Ăstra skolan lyckats skapa en kultur som prĂ€glas av ett sĂ€kerhetstĂ€nk och att det finns förutsĂ€ttningar för barnen att ta sig tryggt till skolan.
Att Polisen har en nationella trafikvecka nu var inget som hon kÀnde till men dÀremot vet hon att polisen brukar ha koll runt skolor i samband med skolstart i vissa kommuner.
â En fördel Ă€r att busshĂ„llplatserna ligger precis utanför skolgrindarna och Ă€r placerade sĂ„ att eleverna kan ta sig över vĂ€gen pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt. Vi har dessutom alltid en vuxen ute som tar emot eleverna pĂ„ morgnarna, sĂ€ger rektorn.