Polisörat godkänt som bullermätare

I våras trädde Vägverkets nya föreskrifter gällande mätning av ljud på motorcyklar i kraft.I vissa fall har polisen rätt att med örat avgöra om en motorcykel låter för mycket, i andra krävs ett särskilt mätinstrument som det inte är säkert att vare sig polis eller bilprovning har att ta till.

Buller eller inte buller, i dag kan polisen avgöra med blotta örat om din motorcykel låter för högt. Sveriges motorcyklister, SMC, vill ha till stånd en föreskrift som säkrar upp för att subjektiva bedömningar utesluts.FOTO: Maria Ödalen

Buller eller inte buller, i dag kan polisen avgöra med blotta örat om din motorcykel låter för högt. Sveriges motorcyklister, SMC, vill ha till stånd en föreskrift som säkrar upp för att subjektiva bedömningar utesluts.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

LULEÅ2009-09-15 06:00
I mars 2009 ändrades reglerna för bullerprövning på motorcyklar men det säkrade inte upp för bedömning på felaktiga grunder.
Bullermätningen görs utifrån ett för varje motorcykel specifikt varvtal, vid vilket man fastställer det antal decibel som ljudet når upp till. Och har motorcykeln inte egen varvtalsmätare, kan detta bli svårt.
Saknar utrustning
Polis, som utförare av
så kallade flygande inspektioner, har oftast inte
en extern varvtalsräknare att tillgå och inte heller
alltid ens bilprovningen, som kontrollbesiktande organ.
- Det minsta man kan begära är väl att de har rätt utrustning, säger Maria Nordqvist, Sveriges motorcyklister, SMC.
Extern varvtalsmätare
SMC har som remissinstans för de nya föreskrifter kring kontrollbesiktning
i stort som ska träda i kraft nästa sommar, yttrat sig
i detta.
- SMC vill ha föreskrifter som säger att polis och bilprovning ska inneha och använda extern varvtalsmätare vid mätning av buller. Vi kommer att ta i beaktande om vi ska införa detta. Det blir extra kostnader för dem som ska införskaffa utrustningen men det vore rimligt, för att fordon inte ska bli underkända på
felaktiga grunder, säger Mats Hjälm, transportstyrelsen.
I dag har polisen rätt att med egna öron avgöra om ljudet från en motorcykel är för högt. Något som SMC inte anammar.
- Alla subjektiva bedömningar tycker vi ska försvinna, säger Maria Nordqvist.
Fråga om rättssäkerhet
Inte heller Mats Hjälm tycker detta förfaringssätt är att föredra.
- Det är en fråga om rättssäkerhet för den enskilde. Det är oerhört svårt att höra skillnaden på ett par decibel. Det går inte att med örat avgöra om det är 102 eller 104 decibel som kommer ut. Det vet jag av egen erfarenhet, för jag har provat, säger Hjälm.
Han understryker dock att det ska låta riktigt illa om en motorcykel för att polis ska finna grund för att underkänna den och bötfälla.
"Intressant rättsfall"
- Den nya föreskriften
säger att motorcykeln ska låta påtagligt illa i så fall. Typ ha helt raka eller trasiga avgasrör. Den tidigare sade bara att den ska låta mycket högre än vad som accepteras vid stationär mätning, säger Mats Hjälm.
Om polisen stoppar mig och anser att min motorcykel, som inte har varvtalsmätare, låter för högt och inte har utrustning för att göra en stationär mätning. Vad gör jag?
- Antingen accepterar du eller så accepterar du inte. Gör du det inte går ärendet vidare och det skulle bli ett intressant rättsfall, säger Mats Hjälm.
Helfordonsgodkända fordon har uppgift om bullergräns och varvtal på tillverkarskylten på ramen. Nationella fordon har samma uppgift angiven
i registreringsbeviset. Den nationella gränsen för buller i Sverige är 103 decibel.
För nationellt typbesiktigad-, importerad-, amatör- eller ombyggd motorcykel ska antalet decibel mätas vid ett varvtal som bestäms i relation till motorns slaglängd.
Under mätning ska motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av fordonets skylt eller den uppgift som anges på registreringsbeviset för stationär mätning. Uppmätt resultat jämförs sedan men gällande decibelgräns. Fem decibel utöver det ger utrymme för felmarginal och till det kan eventuellt läggas ett ytterligare värde för mät-
instrumentets mätosäkerhet.
Inom Norrbottenspolisens trafikenhet finns inga instrument för bullermätning att tillgå i dag. Detta av ekonomiska skäl.
Böter föröverskridet gränsvärde är 500 kronor.
Böter för störande av omgivningen är 1 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om