I torsdags väcktes arga reaktioner bland föräldrar till barnen på nedläggningshotade Vitåskolan, då uppgifter i sociala medier gjorde gällande att tjänstemän från barn- och utbildningsförvaltningen intervjuade eleverna – utan vårdnadshavarnas vetskap.
Läs mer: Barnkonsekvensanalys skapar upprörda känslor
I själva verket handlade det om ordinarie klassråd på skolan, där eleverna fick framföra sina tankar. Materialet ska senare tas med i den slutliga barnkonsekvensanalysen.
– Barnen beskrev sina känslor kring det förslag som nu ligger, fick fritt uttrycka och sätta ord på saker kring trygghet, lärande, kamratskap och utveckling generellt, säger Solange Perdahl, rektor på Vitå- och Råneåskolan.
Under fredagen var även delar av elevhälsoteamet på besök i Vitåskolan.
– Vi hade psykolog och skolsköterska som pratade med represenanter från varje klass, och därefter kunde de sammanställa vilka tankar som kom fram i klassråden. Sammanställningarna ska presenteras för alla barnen igen, så att de känner att allt tolkas rätt.
Hur påverkas barnen av föräldrarnas engagemang?
– Klart att det finns med i bilden, eftersom det pratas mycket i hemmen nu. Lärarna märker av oron som finns bland föräldrarna, men barnen kan också tänka självständigt, säger Solange Perdahl.
Skolchefen Maarit Enbuske är trygg i att processen sker på ett korrekt sätt.
– Jag har full tillit till lärarna, de försöker inte få barnen att säga något annat än vad de tycker. Det finns ingen konspiration bakom.
Föräldrarna ska också hållas infomerade under processens gång. Den 10 april har barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott ett första möte och fram till dess har alla vårdnadshavare och andra berörda möjlighet att skicka in synpunkter gällande skolnedläggningarna.
– Sen delger vi politikerna dem, innan beslutet ska fattas. Att prata direkt med politkerna är också ett sätt för föräldrarna, säger Maarit Enbuske.