Planen är att de kommunägda bolagen Visit Luleå, Visit Tromsö och Business Uleåborg ska engagera sig hårdare för att ge draghjälp åt flyglinjen Arctic airlink, bland annat genom intensivare marknadsföring.
– Vi har varit och träffat alla tre visitorganisationerna och ska ha ett möte i november. De kommer att ha representanter i vår marknadsföringsgrupp och då får vi in deras nätverk och professionalism. I vår bransch måste vi förlita oss på bra kompisar så det här samarbetet känns positivt, säger Robert Forsberg, vd för Arctic airlink.
Läs mer: Här lyfter tvärflyget
Arbetspendlingen mellan de tre universitetsstäderna är hittills begränsad. Främst riktar man därför nu in sig mot besöksnäringen, där det handlar om att få turismföretag att i högre grad samverka och ta fram paket som knyter ihop länderna. Tanken finns även att utveckla semestrandet mellan städerna genom exempelvis weekendpaket.
– Flyget är ett absolut nödvändigt verktyg om man vill lyfta turismen ytterligare i det arktiska området. Man behöver den här typen av tvärförbindelse, säger Robert Forsberg.
Karin Åberg, affärsutvecklare vid Visit Luleå:
– För vår del är det intressant att i ännu högre grad knyta ihop Luleå med andra destinationer. När vi säljer Luleå på internationella mässor är det jätteviktigt vilka flygförbindelser som finns och i vår produktmanual finns den här linjen med. Åker man från Japan exempelvis är kombon Luleå–Tromsö jätteintressant.
Arctic airlink håller planen när det gäller beläggning men gjorde ändå 2,5 miljoner i förlust 2015.
– Enligt budget ska vi ha 20 procent beläggning första året och sedan successivt öka till 50 procent femte året. Det har vi klarat. Men vi har tvingats hålla en lägre prisbild på biljetterna än planerat. Vi måste få in fler passagerare för att kompensera, säger Forsberg.
Läs mer: "Ett hån mot demokratin"
När landstinget tog det hårt kritiserade beslutet att satsa drygt 25 miljoner över fem år var kontinuiteten en viktig faktor. Tidigare försök har misslyckats.
– Det behövs tid och tålamod för att bygga upp marknaden och få en kommersiell bas, säger Robert Forsberg.
Vad anser du om utvecklingen hittills?
– Jag är aldrig nöjd och anser alltid att saker kan göras bättre.
Efter 2019 måste Arctic airlink stå på egna ben. Men trots ett årligt stöd på ca 15 miljoner gjorde man alltså förlust 2015. Bedömare som NSD talat med ser det som otänkbart att finansiärerna ska skjuta till större summor efter 2019.