Det åttakantiga pumphuset längs gågatan, hörnet Storgatan-Skomakargatan, har länge varit en fredad zon i Luleås kulturliv, där lokala arrangörer har kunnat exponera sina affischer gratis via kommunala Kulturservice.
Men sedan en dryg månad tillbaka går det knappt att affischera i större omfattning där.
Detta på grund av kommersiella aktören C Info som slår mynt av stans kulturliv och erbjuder reklamplats på två stora digitala skyltar – mot en månadskostnad på 5 000 kronor.
Förändringen har enligt NSD:s källor skapat stort missnöje på Kulturservice och bland kulturföreningarna.
– I går (läs: torsdag) fick jag höra att Kulturservice har svårt att affischera. Tyvärr tar de digitala skyltarna, monitorerna, så mycket plats inuti själva huset, att de övriga affischerna inte kan sättas upp. Detta måste vi ordna upp, säger Göran Gabrielsson, strateg för infrastruktur inom Luleå kommun.
Det visar sig att stadsbyggnadsförvaltningen och Visit Luleå gjorde en överenskommelse med C Info redan i vintras, utan offentlig upphandling.
– Vi gör ett test, helt enkelt. Det är främst tänkt att handeln i stan ska få reklamplats där. Men om det inte funkar, får vi säga upp kontraktet med C Info, säger Gabrielsson.
Kulturservice informerades aldrig om att de digitala skyltarna skulle sättas upp.
– Vi glömde bort dem totalt. Men självklart ska även Kulturservice få utrymme där, säger Göran Gabrielsson.
Åke Broström, kulturchef, beklagar missnöjet på Kulturservice.
– Det har saknats en dialog kring förnyelsen av pumphuset. Föreningsaffischer ska vara gratis att sätta upp, det möjligheten ska finnas även fortsättningsvis, säger Åke Broström.