SJ redovisar en ökning på nio procent i antalet resande. Nu ökar det statliga bolaget investeringstakten till tolv miljarder. Tre miljoner av dem går till inköp av cirka 30 nya regionaltåg, som enligt planen ska vara i trafik våren 2023.
Nattågsvagnarna till övre Norrland ägs av Trafikverket. Men det är SJ Norrlandståg som kör.
Enligt Thomas Jansson, Trafikverkets presstjänst, så är inga beslut fattade om en eventuell uppdatering av vagnarna som går som nattåg.
– Det jag kan säga nu är att anbud har gått. Det råder sekretess kring upphandlingen, säger Jansson.
I mitten på september är det tänkt att beslut ska fattas om och hur man går vidare. När det gäller de vagnar som nyttjas för nattågstrafiken så kontrolleras säkerheten kontinuerligt enligt en underhållsplan.
Enligt Trafikverket ska de flesta av vagnarna ha renoverats invändigt 2005–2008, restaurangvagnarna 2015–2016.
– På längre sikt behövs nya vagnar, men inga sådana beslut är fattade, skriver Thomas Jansson.
Nattåget från Göteborg till Luleå kom in i tid på onsdagen. Så här tyckte resenärerna om komforten:
Linnéa Andersson, Nyköping, hade lite svårt att sova på tåget.
– Men det hade inget med stolen att göra, jag har suttit bra, säger hon.
Ingemar Sjödin, Nyköping, åkte till Luleå med barnbarnet Umi Wurnell.
– Det är låg standard på nattågen, dåligt städade toaletter, dålig sittkomfort och för litet benutrymme. Med tanke på hur mycket det pratas om att man vill att fler ska välja bort flyg till förmån för tåg så satsas det väldigt lite, säger Ingemar Sjödin.
– Jag har kanske inte lika höga krav som morfar, men det kunde bli bättre, och framför allt billigare. Det kostar ju mindre att flyga till Italien än att åka tåg till Kiruna, säger Umi Wurnell.
Desirée Lind, Malmö, kommer till Luleå för att turista.
– Jag hade sovvagn, men det är nästan bättre med plats i liggvagnar.
Hon och Elin Linderoth fick krångla när de skulle bädda.
– Säkerhetsspännena som man gör fast sängen med hade trasiga fästen. De såg ut som om de kom ifrån medeltiden. Vi sade till och fick laga med buntband, säger Linderoth.
Elin Linderoth reser mycket i jobbet.
– Det finns inget wifi på nattåget, särskilt när man börjar komma norrut. Om det funnits det skulle jag nog oftare välja tåg på jobbresor.