Först ut i landet med jämställd, eller så kallad feministisk snöröjning, var Karlskoga där man såg att snöröjningen fick olika konsekvenser för män och kvinnor. Kvinnor går och cyklar mer och åker mer kollektivtrafik, medan män åker mer bil. Jämställd snöröjning handlar om att prioritera gång- och cykelvägar, busshållplatser och vägar till förskolor där föräldrar lämnar av sina barn tidigt på morgonen, mer än bilvägar.
Det hela motiveras med att det vid tio centimeters snödjup är svårare att gå och cykla, än att åka bil. Därför kan bilisterna få vänta lite längre på snöröjningen. Patrik Ruumensaari är gatuchef på Luleå kommun.
Hur funkar det i Luleå?
– Vi jobbar sedan drygt tio år tillbaka med den prioriteringen. De som röjer cykelstråk och gångvägar har högsta prio och är först ut.
Men på väg till jobbet i bil strax före halv åtta tyckte jag det såg bökigt ut på många trottoarer, gång- och cykelvägar?
– I natt beordrade vi ut dem som kör de delarna klockan tre, så vid halv åtta kan det ha hunnit bli mycket snö igen. Det är svårt hålla efter, men du kan även ha sett stråk där det är fastighetsägarna själva som ska skotta. De delarna styr vi inte över.
Får ni många samtal om att det är svårt ta sig fram till fots?
– En dag som det här blir det ju så. Och det är klart, faller det en centimeter i timmen drar det fort iväg. Vi kan ju inte trolla bort snön.