Så här gick olyckan till

Första larmsamtalet inkom till SOS-alarm klockan 20.10. Det var kaos på olycksplatsen.

Under utredningar har olyckan simulerats i ett dataprogram där det framkommit vilken hastighet som den misstänkte häll vid olyckstillfället
.

Under utredningar har olyckan simulerats i ett dataprogram där det framkommit vilken hastighet som den misstänkte häll vid olyckstillfället .

Foto: Evidenz

Luleå2018-04-13 18:50

Enligt kammaråklagare Ulla-Karin Lindström är det klarlagt att den 18-årige mannen har vållat kvinnans död genom grov vårdslöshet i trafik.

I förundersökningen som presenterades på fredagen har polis och åklagare noggrant belyst vad som inträffade den här julaftonskvällen.

Dels har polisen vid ett flertal tillfällen haft kontakt med Stadsbyggnadsförvaltningen för att kontrollera om det fanns något fel på trafikljusen i olyckskorsningen.

Enhetschefen för drift och underhåll har i en skrivelse till polisen angett att dom inte haft några kända fel eller driftstörningen den aktuella kvällen.

Det har även gjorts en simulering av händelseförloppet mellan de två fordonen av ett utomstående bolag som sysslar med just den här typen av olyckor.

I deras analys och slutsats av krockskadorna på fordonen har de analyserat bilder på bilarna, tittat krockzoner men också var bilarna hamnade efter olyckan. Bolaget har därefter gjort en simulering i dataprogrammet.

Dataprogrammet visar att hastigheten för den misstänktes bil har varit ca 102 km/timmen i kollisionsögonblicket och kvinnans bil framfördes i 15 km/timmen.

"Vid lägre hastigheter kommer skadorna på fordonen att bli för små. Slutpositionerna kommer också att bli annorlunda och inte stämma med de verkliga förhållandena", står det att läsa i rapporten.

Det var samma bolag som gjorde en simulering av dödsolyckan på väg 97 tidigare då en läkare omkom. Domstolen antog en hel del från undersökningen när de senare dömde den misstänkte.

Förundersökningsprotokollet är på 175 sidor varav totalt 26 förhör har hållits.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om