Vid tidigare tillfÀllen har vi rapporterat om skolan i LuleÄ, dÀr bilderna av klimatet skiljer sig Ät. LÀrare som uppfattar att elever beter sig illa, förÀldrar som kÀmpar för sitt barns mentala hÀlsa i en klass som nÀrmast kan liknas vid vilda vÀstern och elever som tröttnat pÄ att skolan fÄtt negativa rykten.
I en kartlÀggning har vi frÄgat LuleÄs rektorer om deras bild av skolmiljön och vad de anser utmaningarna vara.
â Jag tror inte det finns nĂ„gon rektor som bara jobbar 40 arbetstimmar pĂ„ en vecka och jag tror varenda rektor gör sĂ„ gott de kan dĂ€r de Ă€r verksamma, sĂ€ger Carina Bergdahl, rektor pĂ„ Ăngsskolan i LuleĂ„.
NÀstan alla rektorer som stÀllt upp pÄ intervju anser generellt att skolmiljöerna Àr mycket lugn och att det finns en god kamratskap och en starkt etablerad trygghet mellan lÀrare och elever.
â Vi kartlĂ€gger miljön tillsammans med vĂ„rt elevrĂ„d, om det dĂ„ finns omrĂ„den som eleverna tycker Ă€r otrygga arbetar vi givetvis med dem, berĂ€ttar Lena Sandberg, rektor pĂ„ Sunderbyskolan om skolans sĂ€tt att arbeta med trygghet.
De stora utmaningarna för att skapa en sÄ bra skolmiljö som möjligt Àr vikariebrist och hög sjukfrÄnvaro bland lÀrare och pedagoger i och med covid-19. Det Àr nÀst intill samtliga rektorer eniga om.
â LĂ€rar- och vikariebristen Ă€r ett stort problem, om vi har hög sjukfrĂ„nvaro pĂ„verkar det elevernas trygghet i klassrummet. PĂ„ en skola med klasser frĂ„n förskolan till sjĂ€tte klass kan du inte heller ha en lektion som blir lĂ€rarlös. Eleverna behöver en nĂ€rvarande lĂ€rare som leder lektionen, fortsĂ€tter Lena Sandberg pĂ„ Sunderbyskolan.
Utöver svÄrigheten att fÄ in vikarier finns Àven förÀldrakontakt, lokaler och politiska frÄgor pÄ tapeten.
â Generellt i LuleĂ„ har vi ett stort bekymmer med gamla och slitna lokaler. Det hade behövts en gedigen lokalöversyn för att vi ska kunna ha en bra lĂ€romiljö och en arbetsmiljö för vĂ„ra lĂ€rare, sĂ€ger Katrin Andersson, rektor pĂ„ Furuparkskolan.
Carina Bergdahl, Ăngsskolan, sĂ€ger sĂ„hĂ€r om förĂ€ldrakontakt:
â Jag vill att förĂ€ldrar ska kĂ€nna att de kan lĂ€mna kritik till mentorer och i nĂ€sta steg till mig som rektor, det tror jag Ă€r en nyckel till ett öppet skolklimat som Ă€r bra för bĂ„de elever, lĂ€rare och förĂ€ldrar.
Emma Engelmark (S) Àr ordförande för Barn- och utbildningsnÀmnden i LuleÄ, hennes bild av skolan i LuleÄ Àr en skola med engagerad personal och fantastiska elever.
â Det Ă€r klart att jag blir bekymrad om det finns en bild av att det Ă€r kaos, det Ă€r inget jag vill nonchalera. Men det Ă€r inte riktigt den uppfattningen jag har fĂ„tt, sĂ€ger Engelmark.
NÀr hon varit ute pÄ besök i skolorna har hon fÄtt uppfattningen av en fin skolverksamhet som hugger tag i problem som uppstÄr tidigt och dÀr problemen tas pÄ allvar.
â Det stora problemet jag har fĂ„tt till mig har varit vikariebristen som pĂ„verkat bĂ„de personal och elever, men den bilden jag fĂ„tt till mig Ă€r inte att det skulle vara ett kaos. Alla har rĂ€tt att klara av skolan och man ska ta hjĂ€lp pĂ„ de instanser som behövs för att klara av det, sĂ€ger Engelmark.
Hon fortsÀtter:
â Skolan Ă€r viktig och ska vara en trygg plats, jag blir otroligt illa berörd nĂ€r barn far illa eller hamnar i konflikter. Idag mĂ„ste du klara skolan för att ha en framtid.