SÄ jobbar skolor i LuleÄ för bÀttre arbetsmiljö

DÀr det finns problem och bristande respekt behöver ÄtgÀrdsplaner och lösningar dyka upp. Efter flera artiklar om skolan i LuleÄ har vi kartlagt vilka resurser skolorna lÀgger ned pÄ att frÀmja arbetsmiljön och tillvaron för elever och lÀrare.


Skolorna i LuleÄ kommun arbetar hÄrt med kvalitativ undervisning och ökad arbetsro, men pekar pÄ faktorer som vikariebrist, otillrÀckliga ekonomiska förutsÀttningar och sviktande förÀldrakontakt som riskfaktorer.

Skolorna i LuleÄ kommun arbetar hÄrt med kvalitativ undervisning och ökad arbetsro, men pekar pÄ faktorer som vikariebrist, otillrÀckliga ekonomiska förutsÀttningar och sviktande förÀldrakontakt som riskfaktorer.

Foto: Matt Rourke/ TT

LuleÄ2021-12-01 15:00

Vid tidigare tillfĂ€llen har vi rapporterat om skolan i LuleĂ„, dĂ€r bilderna av klimatet skiljer sig Ă„t. LĂ€rare som uppfattar att elever beter sig illa, förĂ€ldrar som kĂ€mpar för sitt barns mentala hĂ€lsa i en klass som nĂ€rmast kan liknas vid vilda vĂ€stern och elever som tröttnat pĂ„ att skolan fĂ„tt negativa rykten. 

I en kartlĂ€ggning har vi frĂ„gat LuleĂ„s rektorer om deras bild av skolmiljön och vad de anser utmaningarna vara. 

– Jag tror inte det finns nĂ„gon rektor som bara jobbar 40 arbetstimmar pĂ„ en vecka och jag tror varenda rektor gör sĂ„ gott de kan dĂ€r de Ă€r verksamma, sĂ€ger Carina Bergdahl, rektor pĂ„ Ängsskolan i LuleĂ„. 

NĂ€stan alla rektorer som stĂ€llt upp pĂ„ intervju anser generellt att skolmiljöerna Ă€r mycket lugn och att det finns en god kamratskap och en starkt etablerad trygghet mellan lĂ€rare och elever. 

– Vi kartlĂ€gger miljön tillsammans med vĂ„rt elevrĂ„d, om det dĂ„ finns omrĂ„den som eleverna tycker Ă€r otrygga arbetar vi givetvis med dem, berĂ€ttar Lena Sandberg, rektor pĂ„ Sunderbyskolan om skolans sĂ€tt att arbeta med trygghet. 

De stora utmaningarna för att skapa en sÄ bra skolmiljö som möjligt Àr vikariebrist och hög sjukfrÄnvaro bland lÀrare och pedagoger i och med covid-19. Det Àr nÀst intill samtliga rektorer eniga om.

– LĂ€rar- och vikariebristen Ă€r ett stort problem, om vi har hög sjukfrĂ„nvaro pĂ„verkar det elevernas trygghet i klassrummet. PĂ„ en skola med klasser frĂ„n förskolan till sjĂ€tte klass kan du inte heller ha en lektion som blir lĂ€rarlös. Eleverna behöver en nĂ€rvarande lĂ€rare som leder lektionen, fortsĂ€tter Lena Sandberg pĂ„ Sunderbyskolan. 

Utöver svĂ„righeten att fĂ„ in vikarier finns Ă€ven förĂ€ldrakontakt, lokaler och politiska frĂ„gor pĂ„ tapeten. 

– Generellt i LuleĂ„ har vi ett stort bekymmer med gamla och slitna lokaler. Det hade behövts en gedigen lokalöversyn för att vi ska kunna ha en bra lĂ€romiljö och en arbetsmiljö för vĂ„ra lĂ€rare, sĂ€ger Katrin Andersson, rektor pĂ„ Furuparkskolan. 

Carina Bergdahl, Ängsskolan, sĂ€ger sĂ„hĂ€r om förĂ€ldrakontakt: 

– Jag vill att förĂ€ldrar ska kĂ€nna att de kan lĂ€mna kritik till mentorer och i nĂ€sta steg till mig som rektor, det tror jag Ă€r en nyckel till ett öppet skolklimat som Ă€r bra för bĂ„de elever, lĂ€rare och förĂ€ldrar.  

Emma Engelmark (S) Ă€r ordförande för Barn- och utbildningsnĂ€mnden i LuleĂ„, hennes bild av skolan i LuleĂ„ Ă€r en skola med engagerad personal och fantastiska elever. 

– Det Ă€r klart att jag blir bekymrad om det finns en bild av att det Ă€r kaos, det Ă€r inget jag vill nonchalera. Men det Ă€r inte riktigt den uppfattningen jag har fĂ„tt, sĂ€ger Engelmark. 

NĂ€r hon varit ute pĂ„ besök i skolorna har hon fĂ„tt uppfattningen av en fin skolverksamhet som hugger tag i problem som uppstĂ„r tidigt och dĂ€r problemen tas pĂ„ allvar. 

– Det stora problemet jag har fĂ„tt till mig har varit vikariebristen som pĂ„verkat bĂ„de personal och elever, men den bilden jag fĂ„tt till mig Ă€r inte att det skulle vara ett kaos. Alla har rĂ€tt att klara av skolan och man ska ta hjĂ€lp pĂ„ de instanser som behövs för att klara av det, sĂ€ger Engelmark. 

Hon fortsĂ€tter: 

– Skolan Ă€r viktig och ska vara en trygg plats, jag blir otroligt illa berörd nĂ€r barn far illa eller hamnar i konflikter. Idag mĂ„ste du klara skolan för att ha en framtid.

Detta gör LuleÄs skolor

Nedan har vi samlat en lista pÄ metoder rektorerna i LuleÄ tagit upp nÀr vi frÄgat hur de arbetar för en trivsam arbetsmiljö i skolorna:

* NĂ€ra elevkontakt.

* ElevrÄd med högt inflytande.

* FörÀldrarÄd.

* Dialog och aktiv kontakt med förÀldrar och vÄrdnadshavare.

* Trygghetsarbete tillsammans med elever.

* SÀrskilt stöd till elever som behöver (exempelvis elever med neuropsykiatriska diagnoser).

* Delat ansvar för elever i personalstyrkan.

* Fadderverksamhet. 

* "Brain breaks"/Mindfulness/Massage.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!