Utsläppen av kväveoxider har länge varit ett problem. På onsdagen presenterades 31 åtgärder som kan vända trenden.
– Något måste göras. Vi kan inte ha en stadsmiljö som gör människor sjuka, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S).
Enligt projektledaren Per Andersson beräknas 3 000–5 000 människor i landet dö i förtid på grund av luftföroreningarna.
Ökad kostnader för sjukvård är en annan konsekvens, liksom ökat behov av att reparera byggnader. Dessutom ökad försurning och minskad avkastning av grödor.
Att få Luleåborna att lämna bilen och i stället cykla, gå eller ta bussen är ett måste.
Genom att prioritera bussars resor genom centrum kan även kollektivtrafikens miljöpåverkan minska. Vid vissa trafikljus kan redan i dag LLT:s bussar få förtur. Nu finns planer på att även förse bussarna till och från Boden med nödvändig utrustning.
Glädjande för miljön är att bussåkandet i Luleå fortsätter att öka.
– 2014 hade LLT en ökning med 300 000 resor. Totalt gjordes 4,6 miljoner resor under året, säger Stålnacke som gläds åt att satsningen på fler linjer och ökad tuttäthet gett resultat.
Att minska på antalet körfält i centrum är en annan åtgärd som planeras.
– Kväveoxiden är svår. Det hade varit lättare med partiklar, säger Andersson som hoppas att åtgärderna ska ge önskat resultat till år 2020.
På måndag får politikerna tycka till. Stålnacke utesluter inte att det kan bli diskussion om ett och annat i åtgärdspaketet.