Notan för snöröjningen har fördubblats på 15 år

De senaste 15 åren har notan för snöröjningen i Luleå i stort sett fördubblats, och för två år sedan sprängdes budgeten med 20 miljoner.
Luleås gatuchef Patrik Ruumensaari anser att kostnaderna är relevanta och att Luleåborna får god samhällsnytta för sina skattepengar.
– Vi har god framkomlighet på vägarna och entreprenören gör ett bra jobb. Men precis som flera andra kustkommuner har vi det besvärligt med vinterväder som allt oftare växlar mellan plus- och minusgrader, säger han.

På 15 år har kostnaderna för Luleås snöröjning i stort sett fördubblats. "Vi har det besvärligt med ett vinterväder som allt oftare växlar mellan plus- och minusgrader", säger Patrik Ruumensaari.

På 15 år har kostnaderna för Luleås snöröjning i stort sett fördubblats. "Vi har det besvärligt med ett vinterväder som allt oftare växlar mellan plus- och minusgrader", säger Patrik Ruumensaari.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2025-03-22 00:01

Att budgeten brukar spricka känner de flesta till, men hur mycket kostar snöröjningen som BDX utför i Luleå egentligen? NSD har begärt ut uppgifter som visar följande:

  • 2010 var budgeten drygt 27 miljoner och utfallet nästan 35 miljoner.
  • 2024 var budgeten 53,5 miljoner och utfallet drygt 61 miljoner (se faktaruta).

– Allting blir dyrare, och det gäller även maskinpriserna. Sedan har vi vintrar med mer blidor, där vägarna blir moddiga och sedan fryser ihop. Det gör att kostnaderna ökar, säger Patrik Ruumensaari.

Han fortsätter:

– Det är klart att man alltid vill ha täckning, och gå i mål med svarta siffror. Men det är politiken som beslutar budgeten för vintern och att lägga för mycket på vintern innebär att någon annan verksamhet får mindre. Blir det sedan dyrare så löser vi det inom förvaltningen. Det brukar handla om 5–10 miljoner.

Vad hände 2023 när det blev 20 miljoner dyrare mot budget?

– Ett år med både mycket snö och många blidor. Det blir mycket efterarbeten och då drar det iväg.

Att jämföra kostnader med andra kommuner av samma storlek är svårt, eftersom geografi och förutsättningar är olika. Genom att titta på hur lokaltrafiken passar hållplatstider drar Ruumensaari slutsatsen att snöröjningen håller hög kvalité och att Luleåborna får god samhällsnytta för pengarna.

undefined
"Det brukar handla om 5-10 miljoner", säger Patrik Ruumensaari om att budgeten ofta spräcks. Hur årets säsong slutar vill han inte spekulera i.

– Vi ser att vi har bra framkomlighet på vägarna.

Den här vintersäsongen har varit snöfattig. Men Luleås gatuchef uppger att det varit 65 utkallningar av snösvängen under november till februari, vilket motsvarar ett normalt år.

– Det har snöat en hel del, och sedan har det smält bort. Hur det slutar ekonomiskt vill jag inte spekulera i nu.

2021 ändrade kommunen i servicedeklarationen och började lämna mer snö på bostadsgator och i villakvarter. Tanken var att minska på transportkostnader av snö, samtidigt som den minsta bredden på gatorna skulle upprätthållas till fyra meter. 

Men efter mycket kritik beslutade man inför årets säsong att ändra tillbaka.

undefined
Åtskilliga lass går till snötippen på Porsön från olika stadsdelar. Men varför kör kommunen snö i slutet av april? Patrik Ruumensaari svarar.

– Vi kunde ha 30 centimeter packad snö på vägarna. Förra året blev det väldigt besvärligt i vissa områden med genomslag. När vi kontrollerade bostadsgatorna i början av mars i år var det 4-8 centimeter. Vi har fått mycket positiv respons. Ekonomiskt går det nog "break even" eftersom vi ser ut att slippa vårhyvlingen.

NSD har begärt ut kostnader för snö som lastats och körts bort från bostadsområden till snötippen från mitten av april till 1 maj de senaste fyra åren.

Kostnader som redovisats: 
2021: 30 000
2022: 104 000
2023: 130 000
2024: 155 000

undefined
"Vi har fått positiv respons". Patrik Ruumensaari är mycket nöjd med att snöröjningen i år plogat oftare på bostadsgator utan att det kostat extra.

Varför gör ni det, det här är väl en tid då snön normalt smälter bort?

– Det som händer den här tiden är att det körs bort mycket snö från fastigheterna till upplag. Då väljer vi att tömma upplag där vi vet att vi kan få problem med översvämningar. Det pågår ett kontinuerligt arbete med att hitta upplag som inte utgör risk när det tinar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!