Hon berättar att kommunen tidigt hade beredskap för att guldhyllningar kunde bli aktuella, både när det gäller basket och ishockey.
– Drygt en vecka innan de avgörande matcherna gick vi in i ett skarpt läge.
För Luleå Baskets damer valdes Luleå energi arena, där hyllningen ägde rum på fredagen. För Luleå Hockeys herrar krävdes dock något annat.
– Det fanns inte så många alternativ. Vi pratade i ett tidigt skede om "Trekanten", men ganska snabbt landade vi i att Södra hamnplan var det som gällde. Där finns en yta som fungerar, säger Elisabeth Ennefors.
Med stöd av kommunens kommunikationsbyrå Brightnest sattes programmet ihop.
– De hade börjat dra i sina kontakter ganska tidigt, men mycket sattes också ihop de sista dagarna.
Som konferencierer valdes influencern Pontus "Riktiga Pontus" Johansson och Luleåsonen Jonas Eriksson, entreprenör och tidigare elitdomare. Musiken svarade Movitz och Zacke för, kryddat med Gällivareduon Hooja.
– Hooja löste sig i sista stund. Det var verkligen jätteroligt att det gick i lås. Det var Brightnest som skötte den kontakten.
En scen monterades upp, med ljus- och ljudanläggning. Elisabeth Ennefors säger att de enda klagomålen som nått kommunen är att ljudet inte var på topp.
– En bit bak på området var ljudet inte bra. Vi ska göra en utvärdering, och det är en av de saker vi tittar på.
När spelarna gjorde entré brändes det av bengaler i publikhavet?
– Vi hade en överenskommelse med Luleå Hockey om att absolut inga bengaler skulle förekomma. Nu blev det ändå så. Jag vet att polisen uppmärksammade det, men vad jag förstår så fick det vara för den här gången.
Hade kommunen någon plan att livesända festen?
– Nej, det fanns inte förutsättningar för det. Luleå Hockey streamade via sin Instagram och vi hänvisade till er liverapportering på våra kanaler.
Notan för de båda guldfesterna är cirka 900 000 kronor, varav 800 000 satsades på Södra hamnplan.
– Planeringen för Luleå Basket gjordes tillsammans med dem. De ville ha det i deras hemmahall och ha ett intimare firande. Jag tycker att det blev väldigt fint, säger Elisabeth Ennefors.
Hur mycket kostade Hoojas uppträdande?
– Jag vet faktiskt inte. Vi hade en ram för arrangemangen och Brightnest presenterade en lösning inom den ramen som vi godkände.
Byrån omfattas inte av offentlighetsprincipen och vill inte avslöja Hoojas gage när vi frågar efter uppgiften.
Bilderna och klippen från publikhavet på Södra hamnplan spreds över landet via såväl traditionella som sociala medier. Publiksiffran har med digitala mätningar beräknats till 15 000 cirka.
– Den spridningen som blev är ju fantastisk i sig, men det är egentligen bara bonus. Det viktigaste för oss var att Luleåborna och norrbottningarna skulle få fira och att det skulle bli en fest för alla.
Ennefors säger att det är svårt att bedöma marknadsvärdet för Luleå kommun. Hon nämner ett par digitala kampanjer i andra kommuner som kostat mellan 1–4 miljoner.
– Men det blir betydligt mer trovärdigt när människor själva sprider budskapet än att man köper en annonskampanj.
Hur kan ni använda er av gulden och guldfirandet?
– Vi får se, men i det läget som är i Norrbotten där vi behöver inflyttning till industriomställningen så är det betydelsefullt. Förutom att det finns attraktiva jobb så visar det även upp vårt föreningsliv och gemenskapen och stämningen som finns här.
Elisabeth Ennefors lyfter även fram betydelsen för näringslivet.
– Vi vet inte hur många som kommit utifrån, men det är tusentals och vi hör från restauranger, krogar, hotell, blomsteraffärer och andra näringsidkare att de är väldigt glada.
I samband med guldfirandet gjordes även uttalanden som kopplas till alkohol och festande. Hur ställer sig kommunen till det?
– Vi sa direkt att det spontana firandet får bli på torsdag kväll. Men det firande som kommunen skulle arrangera, det ville vi ha tidigt på dagen, det skulle bli en fest för familjerna med barnkör bland annat. Jag tycker att man generellt skötte sig jättebra. Att det blir enskilda uttalanden kanske man får ta, men visst är det viktigt att alla tänker till en sådan här gång. Allt som allt tycker jag att det blev fantastiskt bra. Vi har skapat gemensamma minnen för lång tid framåt och vi ska inte glömma att det finns ett lag till som kan vinna guld, BC Luleå.