– Vi har närmat oss varandra på flera områden men knäckfrågan är helgbemanningen. Shorelink insisterar på att införa 12-timmarsschema på helger och det går vi inte med på. Vi har jobbat åtta timmar så länge alla kan minnas. Det är beprövat och det är så vårt förslag ser ut, säger Viktor Blombäck, Svenska transportarbetareförbundets klubbordförande vid Shorelink.
Läs mer: Fortsatt låst läge i hamnen
Facket hänvisar till sämre arbetsmiljö.
– Det är stor skillnad på att jobba tolv timmar mot åtta på helgerna. Det är ingen som vill ha det så, säger Blombäck.
– Det är flera frågor som vi är oense om men vad det är kommenterar jag inte. Vi förhandlar inte i tidningarna, säger Susanne Jangdal, vd vid Shorelink.
Läs mer: Konflikt lamslår hamnen
Läs mer: SSAB gör svidande förluster
Frågan var upp på central nivå förra veckan men återvisades till lokala förhandlingar. Nu väntar dock centrala förhandlingar mellan Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar nästa vecka.
Konflikten i Victoriahamnen i Luleå har pågått en dryg månad. Transportarbetareförbundet sade upp det lokala avtalet den 22 maj. Sedan dess vägrar kranförarna att arbeta övertid på helger.
Detta innebär att Shorelinks kunder, främst SSAB och LKAB, drabbas av kraftiga fördyringar eftersom fartygen får vänta på att lossa sitt gods av exempelvis kol och kalk.
Läs mer: Fackens brev avslöjar djup spricka
Läs mer: LKAB skadas av krisen
Norrbottens Media har även avslöjat skrivelser till Shorelinks styrelse från facken som visar att det finns en djup förtroendespricka mellan samtliga fack i hamnen och Shorelinks företagsledning.