Så här ska utbyggnaden av Luleå hamn läggas upp

Luleå hamn AB ska bilda fyra bolag för att genomföra projekt Malmporten och utbyggnaden av nya Luleå hamn. Ett av bolagen ska senare säljas till LKAB.

Utbyggnaden av Nya Luleå hamn kräver en ny bolagsstruktur. Fyra aktiebolag ska bildas för att genomföra Malmporten samt koncessionen för Nya Luleå hamn.

Utbyggnaden av Nya Luleå hamn kräver en ny bolagsstruktur. Fyra aktiebolag ska bildas för att genomföra Malmporten samt koncessionen för Nya Luleå hamn.

Foto: Jacob Nilsson, Brightnest

Luleå2023-10-08 20:00

I våras beslutade kommunfullmäktige att det ska bildas två dotterbolag till Luleå hamn AB. Nu föreslår kommunstaben att beslutet ska upphävas, eftersom utbyggnaden av Nya Luleå hamn med allvädersterminaler, lager och nya järnvägsspår kräver en annan bolagsstruktur. 

Planen är att utbyggnaden av Nya Luleå hamn ska göras av en eller flera externa parter som finansierar, utformar, bygger och driver hamnen under de kommande 30-40 åren genom att de tilldelas en koncession. Upphandling pågår av koncessionär. Målsättningen är att upphandlingen ska vara klar vid årsskiftet.

Under Luleå hamn AB bildas ett holdingbolag och ett dotterbolag som ska hantera övriga byggprojekt, byggbolaget.

Under holdingbolaget bildas i sin tur två dotterbolag, SPV-bolaget och kajbolaget. Den part som vinner upphandlingen ska köpa aktier i SPV-bolaget. Luleå hamn holding AB kommer att äga en liten aktiepost i detta dotterbolag, 0-15 procent av aktierna.

Luleå kommun och LKAB har tecknat ett markanvisningsavtal som innebär att en del av Skvampens djuphamn och cirka 40 hektar av den utfyllda marken som skapas ska kunna säljas till LKAB. Bygget av kajen och utfyllnaden av Skvampen kommer att ske inom projekt Malmporten. 

Försäljningen av kajen och de 40 hektar mark som skapas genom utfyllnaden av Skvampen föreslås ske genom att LKAB köper samtliga aktier i kajbolaget.

Ärendet var upp på kommunstyrelsens arbetsutskott i måndags.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!