Saga, 22, om varför hon väljer att bli sjöräddare

Saga Svanberg, 22, har en stark längtan ut till sjöss. Ett steg på vägen var att bli elev hos Sjöräddningssällskapet i Luleå. "Jag har stora drömmar", säger hon.

Saga Svanberg och Åsa Marklund.

Saga Svanberg och Åsa Marklund.

Foto: Pia Hanzi

Luleå2023-08-07 06:00

Förra året blev Saga Svanberg en av åtta elever hos Sjöräddningssällskapet i Luleå. Hon är nu den yngsta kvinnan i gruppen som börjar närma sig 30 personer. 

– Det kändes naturligt för mig att söka hit, jag har stora drömmar om att jobba ute på sjön. Det var fantastiskt att det inte krävs mer än en vilja, här får jag lära mig allt möjligt. I grunden har jag en stark vilja att hjälpa människor, säger Saga Svanberg. 

För att bli elev krävs att man är minst 16 år, kan simma 200 meter och har en vilja och möjlighet att lägga tid på sjöräddningsuppdrag. Saga Svanberg minns tillbaka på första övningen hon deltog i.

– Det var lite som en käftsmäll, jag hade förstått en hel del men inte att det var så på riktigt.

Hennes mål är att jobba inom Kustbevakningen och även som frivillig sjöräddare. Hon har utbildat sig till maskinbefäl på universitet och till hösten rycker hon in i lumpen, som skeppstekniker.

– Saga är högst utbildad av oss allihopa så hon kan bli skeppare imorgon, men det krävs en intern utbildning först, säger Andreas Jakobsson. 

Skepparen är den roll som har ansvaret för alla på båten vid uppdrag. Något Saga Svanberg kan tänka sig i framtiden.

– Jag har lärt mig otroligt mycket om grunderna, kunnat komma in i snacket, köra båt och förstå vad saker heter. Att navigera är ju en värld i sig och jag har fått komma in i den världen. Jag har lärt mig jättemycket.

Som elev är det inte givet att hon får följa med på allt men hon har hunnit med två uppdrag.

– Jag har varit med på två bogseringar. Det var jätteroligt, det är en mäktig känsla när man åker därifrån. De man hjälper är så tacksamma, det känns meningsfullt, säger hon.

Äldst av kvinnorna i sällskapet är Åsa Marklund, 65. Hon var varit med i tre år.

– Men varken ålder eller kön är nån grej här, säger hon.

Det är en sak som stationsansvarige Andreas Jakobsson också är noga att betona. Han har en dröm om att en dag få till en helt kvinnlig besättning, likaväl som män kan vara hela besättningen ibland. 

– Vi ska visa folk att det är möjligt. Jag vill inte att vi bara ska vara en grupp medelålders män med skägg. Nu saknar vi bara en kvinnlig skeppare, säger han och tittar menande på Åsa Marklund.

– Haha ja, de ligger på lite om det, säger hon. 

Andreas Jakobsson konstaterar att gruppen av sjöräddare i Luleå nu närmar sig 30 och att det är en bra siffra, då ansvaret kan bli väl så tungt för enskilda individer om gruppen är för liten. 

– En del har nästan bränt ut sig för att vi varit för få. Nu närmar vi oss en bra nivå, den här säsongen har varit den bästa hittills, säger han.

Antalet uppdrag för sällskapet i Luleå ligger hittills i år på ett 40-tal, ungefär som förra året vid samma tidpunkt. Rekordmånga uppdrag hade de under pandemiåret 2021 då många hemestrade. 

– Allt som flöt var på vatten då, säger Andreas Jakobsson.

Åsa Marklund är en av de som har jour i dagarna. 

– Igår kom jag just ur duschen när larmet kom. Då blev det en snabb påklädning, när man har jour så får man planera och kanske jobba hemma. 

Saga Svanberg fick larmet hon också, men då ambulanspersonal behövde plats på båten som åkte ut så fick hon stanna på land. 

– Jag är svinpeppad, var redo igår men rymdes inte. Jag vill bocka av allt. Även om det händer hemska grejer så får man ju erfarenhet av det också, säger Saga Svanberg.

– Tänk om man varit så klok när man var 22, säger Åsa Marklund med ett leende.

Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet i Luleå är en av 74 stationer i Sverige. Gruppen i Luleå är runt 30 frivilliga, varav en tredjedel är kvinnor. Den som väljer att bli sjöräddare och passar för uppdraget får utbildning där det ingår bland annat personlig säkerhet och överlevnad, brand, sjukvård, sjöräddning, navigation och radio- och båtkunskap.

Den som har jour måste kunna vara i räddningsbåten 15 minuter efter larm. Sjöräddare har vanliga yrken och olika bakgrund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!