Det säger statsvetaren Charlotta Söderberg, Luleå tekniska universitet.
– Det är ett starkt konkurrensmedel när lärarbristen blir större i framtiden. Skolan är viktig för kommunerna, inte minst när det gäller att få barnfamiljer att stanna, säger hon.
Vid en jämförelse gjord 2016 låg Luleå på plats 177 bland Sveriges 290 kommuner.
– Luleå har medelnivåer på lärarlönerna jämfört med riket. Här prioriterar olika kommuner olika.
Att låta lärare och elever påverka utvecklingen av skolan i större utsträckning kan vara en annan möjlighet menar Söderberg.
– Vi ser att det används alltmer i samhället som ett styrsystem, att politiker lyssnar på dem som berörs av besluten. Genom att bjuda in berörda bygger man förtroende och legitimitet för besluten.
Söderberg är nyfiken på hur turbulensen kring beslutet om Framtidens skola ska påverka valet.
– I kommunvalen ser vi att sakfrågor väger tyngre än ideologier. Skolan berör många och motståndarna till beslutet var högljudda. Men vi vet ännu inte hur stor frågan faktiskt är bland Luleåborna och hur många som väljer att gå till partier som vill vända tillbaka utvecklingen mot mindre enheter.