Långt där uppe hänger den, bilen som sekunden senare släpps rakt ner mot ett stenblock på marken. Med en smäll träffar fronten stenblocket.
– Det är jättespännande. Vi släpper aldrig last annars utan gör säkra lyft. Nu gör vi tvärtom. Det här får fram barnet i en, så det är jättespännande, säger Peter Lindström, arbetsledare vid Nordic crane.
När dammet lagt sig kan man se att fronten tryckts in och att ratten åkt rakt in i ryggstödet på framsätet. Joakim Isaksson, som ryckt ut till många olyckor, kan konstatera:
– Det tar tvärstopp. Det är inte exakt som att krocka med en lastbil, mer som att köra in i ett tjockt träd eller ett brofundament. Det blir ingen studs utan hela vikten kommer rakt ner i backen. Ratten låg i kloss mot stolen så det här hade absolut inte varit en trevlig olycka. Överlevnadschanserna hade varit minimala i en sådan bil, säger Joakim Isaksson, brandman och ställföreträdande styrkeledare.
Det är på räddningstjänstens övningsområde i Luleå som Peter Lindström med team satt upp den 54 meter höga lyftkranen, en 95 tons Liebherr. De hissar upp ett femtontal bilar och släpper dem från 35 meters höjd, det blir en kraft som motsvarar att köra in i en bergvägg med en hastighet av 90 kilometer i timmen.
– Det ser förödande ut, men många bilar klarar sig bra. Man ser stor skillnad mellan olika bilmärken vilka som klarar sig bäst. Det är inte alltid mycket benutrymme och ibland är ratten nära sätet, men i många scenarier hade man klarat sig hyfsat bra, säger Peter Lindström.
Femton bilar släppte man ner för att skapa övningsobjekt för Räddningstjänsten. Bilarna kommer användas när det övar losstagning av personer vid trafikolyckor. Bilarna släpps både med fronten rakt ner för att simulera frontalkrock och på sidan som ska likna en sidokrock.
– I och med alla vajerräcken är det inte så många frontalkrockar längre, men det kan vid en frontalkrock se ut på liknande sätt. Det är så klart beroende på bilmodell och årsmodell, säger Joakim Isaksson.
Moderna bilar har blivit mer krocksäkra, vilket man även kan se på de släppte bilarna.
– På moderna bilar har de stärkt upp krockburen. Däcken ska också vikas in under bilen så de inte trycker på tröskellådan. Då får man kvar utrymme i bilen och man kan undvika att bli fastklämd, säger Joakim Isaksson.