Signalerna slÀcks pÄ Haparanda- banan
LULEĂ
. Nu nalkas slutet för ljussignaler lÀngs jÀrnvÀgarna. Lokföraren ska i stÀllet fÄ all information via radio direkt till loket. Haparandabanan bli pilotstrÀcka för trafikstyrningssystemet ERTMS som Banverket satsar en miljard kronor pÄ.
Lokföraren behöver inte följa nÄgra ljussignaler lÀngre. All information visas pÄ föra-rens ma-növerbord.
Foto: Fotograf saknas!
SvÄrt för föraren
Det nuvarande systemet bygger pÄ ljussignaler lÀngs jÀrnvÀgen, men i takt med högre hastigheter Àr det allt svÄrare för lokföraren att hinna följa ljussignalerna. DÄ anses det bÀttre att signalerna finns i loket.
Barnverket har trÀffat tre ramavtal i miljardaffÀren kring ERTMS.
Ansaldo STS Sweden AB och Bombardier balfour beatty HB ska leverera kompletta markanlÀggningar för Haparandabanan och à dalsbanan. 2010 ska systemet vara i drift.
Radiosignaler
Bombardier transportation AB ska svara för att det finns ombordutrustning som tÄgoperatörerna kan köpa till loken och motorvagnarna.
Först var det semaforer som anvÀndes för att styra tÄgtrafiken. Senare infördes ljussignaler som lokförarna skulle följa.
Det nya systemet ERTMS innebÀr att de ljussignaler som nu finns kan plockas bort. De flyttar i stÀllet in i lokförarhytten och styrs av radiosignaler.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!