Signalerna slÀcks pÄ Haparanda- banan

LULEÅ. Nu nalkas slutet för ljussignaler lĂ€ngs jĂ€rnvĂ€garna. Lokföraren ska i stĂ€llet fĂ„ all information via radio direkt till loket. Haparandabanan bli pilotstrĂ€cka för trafikstyrningssystemet ERTMS som Banverket satsar en miljard kronor pĂ„.

Lokföraren behöver inte följa nÄgra ljussignaler lÀngre. All information visas pÄ föra-rens ma-növerbord.

Lokföraren behöver inte följa nÄgra ljussignaler lÀngre. All information visas pÄ föra-rens ma-növerbord.

Foto: Fotograf saknas!

LuleÄ2008-06-05 06:00
Det nya ERTMS-systemet, European rail traffic management system, innebÀr en internationell standardisering dÀr tÄgen enklare kan passera riksgrÀnser. Det kortar ocksÄ restiderna och minskar miljöpÄverkan.
SvÄrt för föraren
Det nuvarande systemet bygger pÄ ljussignaler lÀngs jÀrnvÀgen, men i takt med högre hastigheter Àr det allt svÄrare för lokföraren att hinna följa ljussignalerna. DÄ anses det bÀttre att signalerna finns i loket.
Barnverket har trÀffat tre ramavtal i miljardaffÀren kring ERTMS.
Ansaldo STS Sweden AB och Bombardier balfour beatty HB ska leverera kompletta markanlĂ€ggningar för Haparandabanan och Ådalsbanan. 2010 ska systemet vara i drift.
Radiosignaler
Bombardier transportation AB ska svara för att det finns ombordutrustning som tÄgoperatörerna kan köpa till loken och motorvagnarna.
Först var det semaforer som anvÀndes för att styra tÄgtrafiken. Senare infördes ljussignaler som lokförarna skulle följa.
Det nya systemet ERTMS innebÀr att de ljussignaler som nu finns kan plockas bort. De flyttar i stÀllet in i lokförarhytten och styrs av radiosignaler.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om