SJ-chefen skriver ilsket brev om försenad tågtrafik

Förseningar på sammanlagt fem månader under ett år.Nu slår SJ larm om katastrofen för järnvägstrafiken.- Jag förväntar mig att Gunnar Malm sätter sig in i detta och vidtar åtgärder, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg, med adress Trafikverkets generaldirektör.

Dagen före julafton var tåget från Stockholm elva timmar försenat. Nu slår SJ larm till Trafikverket efter ett år fyllt av försenade tåg.FOTO: Kurt Engström

Dagen före julafton var tåget från Stockholm elva timmar försenat. Nu slår SJ larm till Trafikverket efter ett år fyllt av försenade tåg.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2011-01-28 00:00

Björn Nilsson är chef över det dotterbolag som bedriver nattågstrafiken till Norrland och regionaltågstrafiken på Malmbanan. När han nu summerar 2010 inför årsbokslutet finns fakta för hur uruselt tågen rullat förra året.

Skrämmande
- Jag kör tolv tåg om dagen och vi hade över 200 000 förseningsminuter förra året. Det är fullständigt skrämmande. Tåget är miljövänligt och säkert, men folk måste kunna lita på att komma fram. Nu förstår jag om folk tappar förtroendet för tåget, säger han.

Björn Nilsson har skrivit ner en summering av tågtrafiken som inte fungerat oc h skickat alla fakta i ett brev till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

- Jag förväntar mig att Malm sätter sig in i detta och vidtar åtgärder, säger Björn Nilsson.

I brevet får Malm läsa om hur Norrlandstågen var försenade sammanlagt 214 091 minuter, som kan omsättas i 3 565 timmar eller 148 dygn. Omsätts dygnen i månader var Norrlandstågen försenade knappt fem månader under förra året.

Lång lista
Brevet till Gunnar Malm är inte den första kontakten om tågproblemen.

- Vi har haft ett antal möten med Trafikverket, men jag är inte nöjd. Processen går inte åt rätt håll tillräckligt fort. Det går alltid att säga att kapaciteten är för låg på Malmbanan, men räcker inte, säger Björn Nilsson.

Han vill också ha förklaringar till varför det tar så lång tid att rätta till fel på järnvägarna och listar i brevet till Gunnar Malm sex händelser som drabbat tågresenärerna:

ˆ Den 23 november tog det Trafikverket 21 timmar att åtgärda en dålig växelkorsning vid Lubboträsk.

ˆ Den 10 december tog det Trafikverket 31 timmar att åtgärda ett rälsbrott mellan Myrheden och Träskholm.

ˆ Den 11 december tog det Trafikverket 16 timmar att åtgärda ett kontaktledningsfel vid Gäddmyr.

ˆ Den 15 december tog det Trafikverket 17 timmar att avsyna kontaktledningen mellan Stordalen och Kaisepakte efter strömavtagarfel.

ˆ Den 16 december tog det Trafikverket 12 timmar att avsyna banan mellan Järneträsk och Koler efter slaghjul.

ˆ Den 18 december tog det Trafikverket tio timmar att åtgärda fel vid signalställverket vid Källvattnet.

- Det får inte ta så lång tid att vidta åtgärder. Resurserna måste finnas närmare, säger Björn Nilsson.

Gamla beslut
Han beskriver det som hänt de senaste åren som ett resultat av tidigare års förändringar. Det är inte bara förseningarna som ökat, tågen går också långsammare.

- Det är beslut som fattades för 15 år sedan som nu slår igenom. Då beslöts om tyngre och längre tåg, men samtidigt togs tredje spåret på flera stationer bort och som tidigare möjliggjorde tretågsmöten.

- På gamla SJ:s tid fram till år 2000 tog morgontåget 3 timmar och 5 minuter Luleå-Kiruna. I dag tar resan 20 minuter längre, så det går åt fel håll.

Björn Nilsson har lång erfarenhet av tågtrafiken längst i norr.

- Efter de tio år jag varit borta från Norrland är jag väldigt bekymrad över att det blivit så mycket sämre punktlighet på Malmbanan. Nu är punktligheten bara 39 procent och jag har aldrig varit med om något liknande.

Björn Nilsson har bara Trafikverket som adressat för sitt larm om hur dåligt tågtrafiken fungerar, han har inte skickat någon kopia till regeringen.

- Jag jobbar inte politiskt. I min värld är Trafikverket ansvarigt för spåren. Jag måste få en reaktion från Gunnar Malm, säger Björn Nilsson.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm låter via sin pressinformatör hälsa till NSD att han läst brevet från Björn Nilsson och kommer att formulera ett svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om