Efter tuffa budgetförhandlingar kom Vänsterpartiet till slut överens med regeringen (Socialdemokraterna och Miljöpartiet).
NSD når partiledare Jonas Sjöstedt på onsdag morgon, precis innan han ska ombord på ett plan mellan Umeå och Stockholm:
– Vårt krav var att få igenom ett löfte om en byggstart för Norrbotniabanan och nu har vi fått det. Det här innebär att det kommer stå inskrivet i statsbudgeten att Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå finns med i infrastrukturplanen.
Uppgörelsen betecknar Jonas Sjöstedt som en stor framgång för Vänsterpartiet.
– Vi lyfte bara fram ett infrastrukturprojekt i hela Sverige – och det var Norrbotniabanan. Vi är förstås mycket glada. Det här är så avgörande för Norrbotten och Västerbotten.
Planerna på Norrbotniabanan fanns, enligt Sjöstedt, inte med när budgetförhandlingarna inleddes.
– Det är vi som har lyckats få in detta. Sen är det klart att det tar tid att planera. Jag vågar inte spekulera över byggstartsår ännu men mycket talar för att det kan gå ganska kvickt.
Jonas Sjöstedt menar att EU:s utlovade medfinansiering av Norrbotniabanan kan skynda på projektet.
– Det finns en klocka som tickar i Bryssel. Därför är det viktigt att Sveriges regering visar att man faktiskt vill ha Norrbotniabanan. Det ställer krav på att detta snabbt konkretiseras.
Hur mycket pengar avsätts?
– Hela budgeten presenteras i morgon, torsdag, och de stora kostnaderna ligger ett par år framåt, när bygget påbörjas. Helt klart är att den här regeringen satsar mer på järnvägen än den förra.
Varför är Norrbotniabanan så viktig för Vänsterpartiet?
– Vi ser inte minst en enorm miljönytta. Sen handlar det om att få investeringar till norra Sverige. Stambanan är föråldrad och har dålig kapacitet. För långsiktig utveckling av näringslivet i övre Norrland är detta den enskilt viktigaste investeringen som kan göras.
Jonas Sjöstedt påminner om de senaste årens stora problem längs sträckan Umeå-Luleå för bland andra Norrtåg.
– Alla förseningar visar på vilket enormt behov av investeringar som finns. När Norrbottniabanan är färdig kommer allting bli mycket pålitligare, bättre och snabbare.
Hur lång restid innebär sträckan Luleå-Umeå när Norrbotniabanan står färdig?
– Under två timmar, säger Jonas Sjöstedt innan han kliver ombord planet till Stockholm.
Elisabeth Sinclair, projektledare vid Norrbotniabanegruppen, gläds mycket åt onsdagens besked.
– En härlig överraskning till mitt morgonte. När jag har läst skrivningen i budgeten i morgon, svart på vitt, då bjuder jag på tårta på kontoret. Detta är nyckeln till vårt arbete när vi söker medfinansiering från EU. Ett oerhört viktigt steg, säger Sinclair.
Hon hoppas att första etappen Umeå-Dåva börjar byggas år 2017-2018 – och att hela Norrbotniabanan fram till Luleå är klar om 15 år.
– EU-reglerna anger ju att projektet ska vara färdigt 2030, så nu fortsätter vi projektet med oförminskad styrka.
Hur stora kostnader innebär byggandet av hela sträckan?
– Cirka 20-26 miljarder kronor, enligt Trafikverket. Det finns en enorm förväntan från både allmänhet och näringsliv. I dag ska vi verkligen glädjas, säger Elisabeth Sinclair.