Luleå kommun har påbörjat upphandling av färdtjänst två gånger under 2013 och avbrutit den lika många gånger. Upphandlingen har ett uppskattat värde av tio miljoner kronor per år.
Första gånger var det på grund av ett misstag som gjordes vid rubriceringen av upphandlingen.
Avbröt upphandlingen
Andra gången var i november när det visade sig att det blev för dyrt att anta något av anbuden. Kommunen hade i förfrågningsunderlaget gjort en viktning mellan kilometerkostnader och startavgift som gjorde det omöjligt att anta det mest fördelaktiga anbudet.
– Jag kan inte ange hur mycket dyrare det skulle bli att tilldela kontrakt i den upphandling vi nu har avbrutit. Skälet är att anbuden är under sekretess medan vi avvaktar förvaltningsrättens beslut, säger Emma Breheim, inköpschef i Luleå kommun.
Kommunens beslut att avbryta upphandlingen har överklagats till förvaltningsrätten.
Utan avtal
Om förvaltningsrätten inte godkänner avbrytandet av upphandlingen måste kommunen ta något av de anbud man fått.
Om rätten godkänner det påbörjas en ny upphandling.
Sedan årsskiftet står alltså kommunen utan avtal om färdtjänst, Men färdtjänst är något som kommunen är skyldigt att leverera.
Därför har man nu gjort individuella förhandlingar med de taxibolag som levererat tjänsten tidigare. Det ökar kommunens kostnad för färdtjänsten, men Emma Breheim säger att hon inte kan uppskatta hur mycket. De individuella förhandlingarna kan också vara otillåten direktupphandling.
– Om det är det så är det något Konkurrensverket och förvaltningsrätten avgör, säger Breheim.
Om kommunen brutit mot lagen om upphandling kan den drabbas av en upphandlingsskadeavgift.