En sydlig vind driver fram små vågor, som stöter mot skrovet då det blåvita fartyget lägger till bredvid hamnkranen i centrala Luleå.
– Ska det aldrig bli sommar? frågar en av resenärerna innan hon kliver ombord på M/S Eskil, den största av de kommunalt upphandlade skärgårdsbåtarna.
Ombord står intendenten Malin Olsson Sundström och säljer biljetter till sex resenärer den här fredagen. Det är mulet, blåsigt och lite folk som vill ut. Ändå är hon förvånad över hur pass många som åkt tidigare i veckan.
– Det har varit bra, trots ganska ruskigt väder. I går var det full båt, säger Malin Olsson Sundström.
Fel upphandling
Luleå kommun har en uttalad vision om att allt fler turister, och ortsbor, ska åka ut till skärgården.
Då är den kommunalt finansierade trafiken centrala för alla de som själva saknar båt.
Men i fjol var det många rubriker om problem. Upphandlingen gjordes om på grund av fel. Brändögruppen förlorade trafiken till L-Line, och de två företagen hamnade i tvist med varandra.
Sedan hörde flera passagerare av sig till kommunen med kritik mot L-Line. Ägaren Bernt Lindbäck kallades till möten på fritidsförvaltningen.
– Det handlar om både bemötande och utbud. Och att man kan skilja på de som som jobbar på båten och andra passagerare, uniformeringen alltså, sa fritidschefen Helén Wiklund Wårell till NSD.
"Vill utveckla"
M/S Eskil går utanför Sandön då Bernt Lindbäck slår på mikrofonen.
– Klubbviken, nästa. Klubbviken, nästa, säger han.
Skepparen och rederiägaren kör själv. Bernt Lindbäck vinkar till en förbipasserande motorbåt innan han själv säger några ord om förra säsongen.
– Jag hade nog behövt en informationschef då. Egentligen vill jag väl inte göra någon stor grej av det, men det fick proportioner som var olyckliga, säger han och fortsätter:
– Vi vill utveckla skärgårdstrafiken, inte hålla på och tjafsa.
"Flyter på"
Den här säsongen tycker Bernt Lindbäck att verksamheten löper på bättre än ifjol. Nu börjar det lossna med resenärer också.
– När vi började i slutet av maj var det inte mycket folk. Sen dess har det kickat igång bra, säger han.
Fritidschefen Helén Wiklund Wårells bild är också att skärgårdstrafiken går bättre i år än ifjol, än så länge i alla fall.
– Hittills flyter det på, säger hon.
Det enda problem som kommit än så länge är att M/S Eskil inte kunnat lägga till vid Brändöskär vid två tillfällen (se annan artikel).