Skepparen berättar om nödropet

Nödropet från sjöräddningen kom strax före 18.30. Nu berättar skepparen på Stella Marina om de dramatiska minuterna i Södra hamn.

DRAMATIK. Stella Marina ligger i Ettans båthamn. När turbåten åkte till södra hamnplan för att hämta passagerare inträffade dödsolyckan.

DRAMATIK. Stella Marina ligger i Ettans båthamn. När turbåten åkte till södra hamnplan för att hämta passagerare inträffade dödsolyckan.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2016-06-03 12:31

– Det måste i princip ha krockat bakom aktern på min båt. Man blir ganska uppjagad när man förstår vad som hänt men jag försökte bara behålla lugnet, säger Magnus Segerlund.

Stella Marina ligger i Ettans båthamn och skulle hämta upp passagerare vid kranen vid Södra hamnplan, en kort sträcka på några hundra meter.

– När jag for från Ettans båthamn så såg jag inga båtar på fjärden. Det är jag helt säker på, säger Magnus Segerlund.

Han lade till, började ta ombord passagerare och var i stort sett klar för att avgå klockan 18.30 när han hörde ett anrop på kommunikationsradion från Sweden rescue.

– Det var kanske tio minuter efter att jag svängt in till kajen. Jag tänkte: "Va? Sa de Luleå?". När man har 80-90 passagerare ombord så blir det ganska sorligt så jag bad passagerarna vara tysta och då ropade de igen om det fanns några närliggande båtar i Södra hamn i Luleå.

Magnus Segerlund var först att svara på anropet.

– De berättade vad som hänt och när jag tittade ut så såg jag båtarna, ett par hundra meter ut på fjärden. Jag tänkte "där är krocken". Så jag sa till Sweden rescue att jag åker ut och kollar läget. De gav mig tillstånd och jag började backa men precis då svängde en ambulans fram till kajen. Jag ropade åt min däcksman att springa till ambulansen och säga åt dem att vi går ut och att de kan följa med.

Samtidigt informerade han passagerarna om vad som hänt och att man eventuellt skulle åka ut till olyckan med ambulanspersonal.

– Nästan i samma veva så kom en vattenskoter och en brandman med överlevnadsdräkt sprang järnet till skotern och drog iväg. Jag förstod att det var allvar. De kom ganska snabbt tillbaka med en aluminiumbåt. Jag såg att de pumpade och gjorde hjärt- och lungräddning på kvinnan.

Magnus Segerlund informerade om att Stella Marina stod stand by vid kajen om det behövdes någon hjälp men det blev aldrig aktuellt.

– Efter cirka 25 minuter sade de att vi kunde åka och när vi gjorde det så passerade vi den skadade vita båten. Jag har gått en kurs i krishantering och försökte agera lugnt och var noga med att informera passagerarna hela tiden. Jag är väldigt imponerad av räddningsinsatsen. Det måste ha gått mycket snabbt allting. Tyvärr räckte det inte för att rädda hennes liv.

Magnus Segerlund har svårt att förstå hur olyckan inträffat.

– Det är ingen buskörning på fjärden. Det är klart att man drar på när man kommer ut från hamnen, men...nej, det är svårt att förstå. De måste ju bara ha tittat rakt fram och helt missat varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om