Förra året satsades cirka 280 miljoner kronor för bärighet av vägarna i Norrbotten och Västerbotten.
Minskat anslag
I år har anslaget minskat med 70 miljoner kronor till 212 miljoner kronor.
Pengarna kommer från regeringen till Trafikverket har gjort en prioritering hur de ska fördelas.
För Norrbotten kommer nedskärningen att göra att projekt för att stärka svaga vägar som är viktiga för näringslivet senareläggs.
- Vi har vetat om att det skulle blir minskade anslag. Minskningen är störst på tjälsäkringen och det är ju den som vi
i skogslänen har mest nytta av, säger Åke Gustafsson, planerare Trafikverket.
De stora minskningarna drabbar skogsnäringen.
Kan få extra kostnader
Thomas Hedlund, SCA, säger att problemen blir störst under tjällossningen.
SCA kör träd från skogen till sågverk och massafabriker.
- I värsta fall blir vägar okörbara och vi får för lite timmer till bruken. Vi får bygga på lager och det blir extra hantering och extra kostnader. Sämre vägar kostar skogsindustrin 650 miljoner kronor i merkostnader varje år.
Det är inte främst skogsbilvägarna som är problemen utan den första allmänna vägen,
vägar som ofta är lågt trafikerade.
- Många kan väl tycka att det är onödigt att man satsar pengar på en liten väg, men det är den som avgör om vi får fram virket till industrin, säger Hedlund.
Göra rätt prioriteringar
I mars kommer Näringslivsrådet - ett samarbetsorgan för Trafikverket, länsstyrelsen, och näringslivet - att diskutera var pengarna ska satsas.
- Risken med mindre underhåll är att vägarna slits. Försämrad kvalitet betyder i förlängningen att krävs större underhåll. Om man inte underhåller och om belastningen ökar
försämras vägarna. Det gäller nu att hitta de rätta åtgärderna och att göra de rätta prioriteringarna, säger Arnold Wonkavaara, chef för Trafikverket region nord.