Skolchefen om vikten av bra lärare

Det saknas belägg för att en större skola är bättre än en mindre. När skolchefen Karina Pettersson Hedman hänvisar till forskning handlar det istället om lärarens betydelse för kvaliteten.

Skolstorlek. Karina Pettersson Hedman, skolchef, säger att förändringarna inte löser problemet med för få lärare i högstadiet. "Vi behöver färre och större högstadieskolor" säger hon.

Skolstorlek. Karina Pettersson Hedman, skolchef, säger att förändringarna inte löser problemet med för få lärare i högstadiet. "Vi behöver färre och större högstadieskolor" säger hon.

Foto: elisabeth hedman

LULEÅ2016-02-09 10:32

Kommunens tyngsta skäl för skolstrukturförändringarna är problemet med lärarbristen. I förslaget läggs nio skolor ned, skolor med från 45 elever till drygt 170 elever. Fem av skolorna har under 99 elever, något som i statistiken betecknas som en ”liten” skola.

Vilka belägg har ni för att förändringarna i Framtidens skola gör det lättare att rekrytera lärare?

– Skolor med större elevunderlag har fler lärare och därför bättre möjligheter för kollegial samverkan. De har också bättre möjlighet till att ha behöriga lärare i alla ämnen. En större skola har bättre möjlighet att ha en organisation som är effektiv och som till exempel kan bemanna en egen vikariepool, säger Karina Pettersson Hedman, skolchef.

Hon tillägger att kommunen måste göra andra saker för att locka lärare.

– Bland annat att bearbeta universitetet för att de ska ge lärarutbildning också som campusutbildning.

Nu har universitetet endast grundlärarutbildning på distans.

Vilken tyngd lägger ni på den forskning som finns?

– Primärt är det inte storleken för en skola som avgör kvaliteten i undervisningen. Vi har lagkrav på oss att elever har rätt till en likvärdig utbildning. Det är grundplåten i allt, sedan har vi tittat på forskning som visar på den skickliga lärarens betydelse. Det finns inget som slår det.

De nya kraven med lärarlegitimation är en del som Pettersson Hedman lyfter fram som en anledning till skolförändringarna.

– Eftersom vi får allt svårare att hitta vikarier, och vikarier med lärarutbildning nästan helt saknas, kommer vi vara tvungna att använda oss av andra vuxna i klassrummen. Då kommer de lärare som är behöriga att ansvara för undervisning och betyg vara tvungna att kliva in. I en liten skola där det kanske bara finns två lärare blir den uppgiften tung.

Högstadieskolorna påverkas inte av förslaget och där kvarstår kommunens påpekade problem med lärarbristen.

– Högstadierektorerna har svårt få att få ihop organisationen. Vi skulle behöva ha färre och större högstadieskolor och denna fråga har inte försvunnit, den kommer att komma tillbaka förr eller senare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om