– Jag tycker att det ingav hopp. Det var en vacker berättelse, säger Magdalena Lindberg, förskolepedagog.
– Man har en positiv känsla när man går härifrån. Man får sina törnar i det här jobbet och behöver någon som håller hoppet och tron uppe samtidigt som man vågar ställa krav, säger Jessica Blomstedt Widén, även hon förskolepedagog.
Det som tog bäst var Enbuskes ord om att målet inte är något annat än att 100 procent av eleverna ska vara godkända, tyckte Magdalena Lindberg.
– Det känns så självklart när man tänker på det. Men det var bra att hon lyfte upp det så tydligt.
– Det var också bra det hon sade om att man ska våga lägga bort något av det gamla för att kunna jobba med det nya på ett bra sätt. Och att man ska lyfta fram det positiva i jobbet. Annars är det lätt att det blir mycket negativt, med stora barngrupper, personalbrist och så vidare. Men det finns så mycket som är roligt, säger Jessica Blomstedt Widén.
Johan Staaf är kock i förskolan och tyckte att talet mer riktade sig till pedagoger än honom.
– Men det är bra att hon visar vad hon vill med Luleås skola och förskola, säger han.
Johanna Häggner, förskolepedagog, tyckte också att initiativet var bra.
– Hon visar att hon bryr sig och att hon vill genomföra förändringar så att skolan blir ännu bättre. Det är viktigt, säger Johanna Häggner.
– Det är ett utmanande jobb vi har framför oss. Det är jättebra att hon vågar stå upp och berätta om de förändringar hon vill göra i skolan, säger Elisabeth Wallin Öhman, som jobbar på serviceenheten.