– Trovärdigheten och ryktet fick sig en törn i samband med införandet av Framtidens skola. Nu ska vi leda utvecklingen och våga tänka nytt, sade Enbuske vid ett tal som hölls i Kulturens hus stora sal på torsdagen.
Det var det femte av sex stormöten där hon ska tala till samtliga 2700 anställda vid barn- och utbildningsförvaltningen.
– Anledningen är att jag vill berätta om vad jag sett under de drygt 100 dagar jag haft det här jobbet och hur mina visioner ser ut. Jag har också en målsättning att åka ut till alla verksamheter och träffa personalen närmare, men vi har över 100 enheter och det tar nog mer än ett år innan jag hunnit genomföra det. Därför ville jag börja så här, sade Enbuske.
Responsen efter de tidigare mötena har varit bra.
– Jag har fått massor av mejl med idéer och positiva tankar på det jag sagt och hur vi ska gå vidare.
Enbuske började med att berätta om sin bakgrund, bland annat att hon är född i Finland men flyttade till Sverige som 20-åring och utbildade sig till lärare i Luleå.
Hon fortsatte med bilden hon fått av Luleås skola med en stukad självkänslan.
– Debatten har varit hård. Det är synd att den bilden finns kvar för jag ser det inte när jag besöker verksamheterna. Det är otroligt mycket bra saker som händer. Vi behöver berätta mer om hur bra vår skola faktiskt är.
Sedan stakade hon ut riktningen. Förändringsarbete, verksamhetsbeskrivning, identitetsskapande och utmaningar som ska klaras.
Hon talade om vikten av att arbetsmiljön var god.
– För att jobbet inte ska bli för tungt när nya bitar tillförs i undervisningen måste man våga släppa något annat.
Hon talade om att förbättra digitala plattformen Edwise, vikten av att alla får ett respektfullt bemötande och slog fast att målet för Luleås skola är 100 procent godkända elever. I dag är siffran cirka 88.
– Då säger många "det kan du inte säga för det går inte att uppnå". Mitt svar är att målet inte kan vara något annat än 100. Skulle det stå 95 procent har man redan givit upp.
Vägen dit är särskilt fokus på de elever som riskerar att inte nå målet.
– Om vi inte lyckas behöver vi hitta nya sätt. Och det gäller att inte ge upp. Någon gång hittar man rätt metod. När de lämnar vår skola ska de ha kvar sin tro på framtiden. Med hjärtat hos varje barn utvecklar vi tron på framtiden, sade Maarit Enbuske.