Det var inga glada miner när Skolverket idag presenterade resultaten av den senaste Pisa-undersökningen.
Skolverkets generaldirektör Anna Ekström inledde med att konstatera att andra länder med utgångspunkt från tidigare Pisa-undersökningar inlett skolförändringar som lett till positiva resultat.
Går bakåt
För Sverige har det bara gått bakåt i de tre undersökta ämnena, matematik, läsförståelse och naturvetenskap. De svenska eleverna presterar numera under OECD-genomsnittet inom alla tre kunskapsområden.
* Matematik – alla andra nordiska länder når bättre resultat än Sverige.
* Läsförståelse – tre OECD-länder, Slovakien, Chile och Mexiko, har sämre resultat.
* Naturvetenskap – sex OECD-länder presterar sämre än Sverige.
* I ämnena naturvetenskap och läsförståelse har resultaten för lågpresterande elever sjunkit markant. I matematik har alla elever tappat lika mycket.
* Flickor presterar överlag bättre än pojkar. Störst är skillnaden i läsförståelse där flickorna presterar 51 poäng bättre än pojkarna.
* Enkäten till eleverna visar att svenska elever oftare än tidigare kommer för sent till skolan och klassrumsklimatet är sämre än genomsnittet. Relationen mellan lärare och elever har förbättrats.
* Elevers intresse och motivation för matematik är bättre än genomsnittet i OECD.
"Oroväckande"
– Det är oroväckande och allvarligt att elevernas resultat så kraftigt försämrats i absoluta tal. Skolverket litar på resultatet och den kunskapsnedgång som Pisa visar bekräftas också i andra undersökningar, säger Anna Ekström.
Möjliga förklaringar är enligt Ekström att elever inte får aktivt stöd i sitt lärande utan lämnats för ensamma. Ökningen av elever med utländsk bakgrund har bara marginellt påverkat resultatet.
– Mer måste göras för att öka kvaliteten i undervisningen, lärarna måste få förutsättningar till det. Dessutom behövs det hårt arbete av eleverna för att lyckas i skolan.