Ljuset ”spökar” i gymnasieskolans magasin fem, Carita Rönngren knappar in koden på dörren och går upp till bildsalarna.
– Nu är jag här men alla lysrören lyser ju nu. Vilket var det som blinkade?, frågar hon i telefonen.
Carita Rönngren, 57, är skolvaktmästare vid Lärkan, gymnasieskolans lokaler i magasinen och vid skolbiblioteket. För ett år sedan flyttade den tidigare Luleåbon upp till hemstaden igen.
– Jag var klar med Stockholm, säger hon.
Rönngren har jobbat som ljussättare vid teater och television, som teknisk chef vid Folkoperan i Stockholm och som skolvaktmästare i Nynäshamn. Nu jobbar hon alltså i gymnasieskolan.
När hon kommer till skolan en vanlig dag kollar hon skolgården, plocka lite skräp och ta in posten. Sedan kan det vara åtgärder i klassrum som ska hinnas med innan klockan 8 då eleverna kommer.
– Det kan vara trasiga möbler, trasiga gardiner. En stor utmaning vi har haft är att sätta upp nya smartboard. Men nu sitter de där, säger Rönngren.
Mellan gymnasieskolans olika vaktmästare finns ett bra samarbete och man hjälps åt med stora och tunga arbetsuppgifter.
Det finns några kvinnor som jobbar som skolvaktmästare i Luleå, men traditionellt är det ett manligt yrke. Något som Carita Rönngren har erfarit.
– En del som ringer tror att de kommit fel när jag svarar. När någon är skeptisk och ifrågasätter mig säger jag ifrån. De får inte sätta sig på mig.
Nu pågår rekrytering av en vaktmästare. Hans Nordström, enhetschef, säger att det är 106 sökande på annonsen som nu ligger ute nu, men att bara tre av dem är kvinnor.
– Vi har sju vaktmästare som går i pension inom fem år så vi kommer att rekrytera fler. Jag ser gärna att vi blir fler kvinnor. Det blir ett bättre arbetsklimat med både kvinnor och män som jobbar tillsammans, säger Hans Nordström, enhetschef.
– Kvinnor ska inte vara rädda för att söka. En del kvinnor tror att de behöver kunna allt, män är bättre på att tro på sig själva. Men man behöver inte kunna allt, man lär sig, säger Rönngren.
Rönngren trivs med sitt jobb och hon är uppskattad. Hans Nordström skryter över sina medarbetare och säger att de är guld värda.
– De är servicetänkande och löser problem, säger han.
Två lärare vi träffar håller med.
– Hon gör så mycket och så snabbt, säger en av dem.
– Helt suveräna, säger den andre.