Under måndagen öppnade många hyresgäster ett brev från Lulebo – bara för att upptäcka att det var tomt. Eva Holmberg, marknads och kommunikationschef vid Lulebo, berättar att de köpt en tjänst där ett företag skulle trycka, kuvertera och posta brev till hyresgästerna.
Men något gick uppenbarligen fel.
– Först trodde vi att det var några få som inte fått innehållet i brevet, men efter att många hört av sig förstår vi att det inte var enstaka som blivit utan innehållet. Hur många som drabbats vet vi dock inte, säger Holmberg.
Nyheten Lulebo ville uppmärksamma hyresgästerna på var en uppgradering av uppkopplingshastigheten för internet i lägenheterna från nuvarande 10 Mbit till 100 Mbit.
– Det är inget akut, förändringen ska ske i februari om allt går enligt plan, och många som följer oss på internet och Facebook har redan sett det, säger Holmberg.
Vad gör ni nu?
– I värsta fall får vi göra om utskicket. Sånt här kan hända, vi är inte arga. Men företaget ska väl få möjlighet att rätta till sitt misstag.
Den utökade hastigheten för internet innebär en hyreshöjning på 49 kronor i månaden för de som får den. Det går inte att tacka nej till uppgradering av uppkopplingshastigheten för att därmed slippa att betala hyreshöjningen. Inte heller de som redan har abonnemang för internet som ger högre hastighet kan tacka nej, utan de får hyreshöjningen.
Peter Lund bor i en Lulebolägenhet och har redan en internetleverantör som levererar 250 Mbit för 60 kronor i månaden. Han är kritisk till att nu behöva betala 49 kronor till för en tjänst han inte behöver.
– Jag tycker att det ska vara valfritt för oss som inte vill ha det. Jag vill inte gå ner i internethastighet, så för mig blir det bara en kostnad, säger han.
Lund är också kritisk till att hyreshöjningen drabbar de som inte äger en dator eller använder bredband.
Eva Holmberg säger att hon har förståelse för att de som inte använder internet, eller som redan betalar för snabbare internet, är kritiska.
– Vi har fått både ris och ros för förslaget. Men även den tidigare internethastigheten har lagts på hyran, den är inte gratis. Vi har gjort den här upphandlingen kollektivt för att få ett bättre pris än om varje hyresgäst gör det själva. Grundtanken är att det ska vara bra för hyresgästerna.
Hon poängterar också att det är ett förslag som förhandlas med Hyresgästföreningen och för att förändringen ska bli krävs en överenskommelse med den.