Snopet för tjuvarna?

Tjuvarna som bröt sig in i Naturkompaniets butik i Luleå kan ha lämnat butiken utan det de sökte.
– Jag fick en magkänsla och lyfte in några jackor i lagret i går, säger Jonna Nyman, butikschef.

Jonna Nyman, butikschef  Naturkompaniet i Luleå, tog det säkra före det osäkra och flyttade dyra dunjackor till lagret. En handling som förmodligen stoppade tjuvarna att få med sig det de ville.

Jonna Nyman, butikschef Naturkompaniet i Luleå, tog det säkra före det osäkra och flyttade dyra dunjackor till lagret. En handling som förmodligen stoppade tjuvarna att få med sig det de ville.

Foto: Göran Ström

Luleå2013-12-02 13:19

När Jonna Nyman kom till Naturkompaniets butik på måndagsmorgonen möttes hon av en sönderslagen ruta. Morgonen gick åt att ringa glasmästaren och polisen. Hon sopade ihop glassplitter från golvet och försökte kontrollera vad som var borta.

Dyra dunjackor är ofta tjuvars mål när de bryter sig in i sportbutiker.

Men denna gång kan de ha gått bet.

Nyman har vid en första kontroll nämligen inte upptäckt att något försvunnit, möjligen en damjacka.

Kanske var det tack vare hennes magkänsla.

Flyttade jackorna till lagret

– Det var inne några killar och provade en Fjällräven expeditionsjacka flera gånger. De ville lägga undan en. Hade jag gjort det hade de hängt direkt vid kassan. Men det gjorde jag inte, jag bar in dem i lagret istället, säger Nyman.

Fönstret där tjuvarna tog sig in var direkt vid disken där de undanlagda varorna förvaras. Men där hängde inga dunjackor.

Tjuvarna hade dragit tre kylcontainrar som stod vid väggen för fönstret för att ge skydd när de slog sönder det. Enligt polisen finns det vittnen till inbrottet. Larmet fungerade också.

Jonna Nyman berättar att butiken varit förskonade från stölder senaste åren.

– För tre, fyra, år sedan stals 12 jackor, men polisen tog dem och vi fick tillbaka dem direkt, säger Nyman.

Branschen har stora problem med ligor som specialiserar sig på att stjäla dunjackor. Det säger Per Geijer, säkerhetschef vid Svensk handel, en branschorganisation för handeln.

– Det finns ett stort intresse för att köpa de här varorna och en organisation för att sälja dem. Ligorna är svåra att värja sig emot och är ofta förslagna. Man kan också fundera på var stöldgodset hamnar. Får de avsättning i andra butiker eller är det folk som köper dem billigt utan kvitton? säger Geijer.

Rätt att lita på känslan

I butiker finns ofta stöldlarm, men professionella ligor genomskådar tekniken, enligt honom.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla tekniken och att använda flera olika larm.

Vid inbrottet på Naturkompaniets butik i Luleå verkar man ha varit ute efter en specifik jacka och Geijer tror inte det var någon liga som var i farten.

– Det verkar som om butikschefen gjort helt rätt. Man ska lita på sin magkänsla.

En Fjällräven expeditionsjacka kostar ungefär 6 000 kronor i handeln.

FAKTA: Undersökningen "Stölder och annat svinn i svenska butiker"

* Stölder och snatterier kostar handeln ,4,4 miljarder kronor årligen.

* Personal och chefer själ för 1,6 miljarder.

* Undersökningen visar att i sportbutiker är det jackor som är det som är mest stöldbegärligt.

* För dagligvaruhandeln är stölder av kött och godis det största problemet.

* 42 procent av de tillfrågade handlarna uppger att de alltid polisanmäler, medan 20 procent aldrig polisanmäler externa stölder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om