☀️Sol och värme på gång – då får glassmaskinen på macken jobba

En varm dag i Luleå säljs det mellan 50 och 100 glassar på bensinmacken på Robertsviksgatan.

Jonas Olofsson är försäljningschef på en av Luleås bensinmackar. När det är varmt ute säljer de mellan 50 och 100 mjukglassar per dag.

Jonas Olofsson är försäljningschef på en av Luleås bensinmackar. När det är varmt ute säljer de mellan 50 och 100 mjukglassar per dag.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2024-05-18 02:00

Det är 18 grader i luften dagen då vi besöker bensinmacken på Robertsviksgatan i Luleå och glassköpen tätnar.

– Det är väldigt väderstyrt, säger Jonas Olofsson, säljchef i butiken.

undefined
Jonas Olofsson är försäljningschef på en av Luleås bensinmackar. När det är varmt ute säljer de mellan 50 och 100 mjukglassar per dag.

I mitten av april startade han och personalen igång mjukglassmaskinen och sedan har försäljningen ökat successivt i takt med tilltagande sol och värme.

– Då är det alltid succé för glass, säger han.

En "normal" dag kanske det bara säljs ett 20-tal glassar, medan det kan öka till 100 en varm dag.

– Särskilt när det är någon längst fram i kön som köper, då vill de andra också ha, berättar han.

Jonas Olofsson har jobbat i branschen i 24 år och sett utvecklingen när det gäller mjukglassmaskiner.

– Förr var det mer vanligt med maskiner som skulle rengöras varje dag. Den vi har här nu är inte så känslig, men varje vecka kör vi en pastörisering så att den värms upp och bakterierna dör. 

Det sköter maskinen själv med ett program.

– Sedan har vi storrengöring en gång i månaden. 

De håller också kontinuerlig koll på temperaturen. 

– Den får inte överstiga en viss temperatur och det ingår i vår dagliga checklista att kolla det.

De fyller den med en flytande mjukglassmix som de köper i tetraförpackningar. 

undefined
Yara Lövgren serverar den färdiga glassen till kunden.

Några magsjukefall efter att kunder har ätit mjukglass på hans mack har han aldrig varit med om.

– Nej, det har jag inte. Vi är väldigt noggranna med rengöringen, för det är ju en poppis grej för oss och det vill man inte sabba. Det är samma med mat och allt vi säljer, vi har dagliga rutiner och checklistor för kontroller.

Mjukglassmaskinen de har kostade cirka 200 000 kronor i inköp.

– Vår maskin var dyr, men det har kommit en som är ännu dyrare och kan göra två smaker. Vi har bara klassisk vanilj.

Vilken topping är mest populär?

– Tuttifrutti är ju en favorit när det gäller strössel. Noisette, choklad och lakrits är andra klassiker. Sedan kommer det någon ny smak varje år. Den här säsongen var det fizzy bubble.

undefined
Tonni Persson gillar mjukglass med chokladströssel. Det är årets premiärglass för honom.

Toni Persson kommer in för att köpa sig en mjukglass av Yara Lövgren som sköter försäljningen idag. Det är hans första mjukglass för säsongen.

– Min favorit är mjukglass med chokladströssel, berättar han.

undefined
Laila Juntti handlar mjukglass av Yara Lövgren.

En annan glassköpare är Laila Juntti. Hon arbetar på ett städbolag och tar sig en välbehövlig glasspaus i värmen. Hon har redan ätit flera i år.

– Jag köper mycket glass under en säsong, för jag tycker det är gott.

undefined
Laila Juntti handlar har köpt flera mjukglassar i år redan. "Det är gott".

Toppingen ber hon att få placerad i botten av bägaren.

– Då rinner det inte ut på sidan. Och så sparar man det goa till sist, säger hon.

Stor guide: Här säljs den och så mycket kostar den

undefined
Laila Juntti handlar mjukglass av Yara Lövgren. Hon har redan köpt flera i år. "Det är gott".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!