Spårbytet kan börja nästa sommar

Renoveringsarbetet av sträckan Boden-Bastuträsk kan komma igång redan sommaren 2016. Det hänger på om riksdagen röstar igenom 1,2 miljarder till tågtrafiken i december.

Foto: Kurt Engström

Luleå2015-06-30 16:46

Tågsträckan mellan Boden och Bastuträsk har länge varit i behov av ett spårbyte. Linjen är så dålig att hastigheten har sänkts till 70 kilometer i timmen.

Det finns ett renoveringsbeslut, men det försenades av att regeringens höstbudget inte gick igenom.

Nu när regeringens vårbudget har röstats igenom i riksdagen kan spårbytet komma igång redan nästa sommar.

– Vi har inte fått beslutet än, men vi planerar för det. Riksdagen fattade beslut om att ge 620 miljoner i år. Men Trafikverket har inte fått beslutet i handen än. Det är det vi väntar på, säger Håkan Äijä som är chef på Trafikverket Underhåll Norr.

Men det finns ett men här. Regeringens förslag om att skjuta till 1,2 miljarder kronor till renovering av tågtrafiken för 2016 och 2017 ska tas upp i riksdagen i december.

– Det vi ska börja med till hösten är att handla upp material och entreprenörer. Blir det okej med de 1,2 miljarderna i december då påbörjar vi spårbytet nästa sommar.

Men om riksdagen inte säger ja till de 1,2 miljarderna fördröjs spårbytet.

– Det är en förutsättning för att vi ska komma igång. Som planen ligger nu är det tidigast 2018 vi kan komma igång utan extrapengarna, säger Äijä.

Den dåliga sträckan har kostat SSAB i genomsnitt 120 miljoner om året. I en intervju med NSD tidigare i juni var företagets vice vd Per Bondemark kritisk till att renoveringen dröjer.

– SSAB klarar sig alltid, vi kan etablera oss i andra länder om förtroendet för den svenska infrastrukturen saknas. Men det vore trist för Sverige, sa Bondemark då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om