I de samrådshandlingar som ligger ute på Stegras hemsida samt i annons i NSD framgår det att stålverket planerar att ansöka om att lagra upp till tre miljoner ton metallskrot och därtill även flera miljoner ton järnsvamp, järnmalmspellets och andra biprodukter i Luleå hamn. Ett miljötillstånd krävs eftersom materialet kan bli liggande längre perioder än vid en snabb omlastning.
Ett separat samråd för lagring av material pågår parallellt i Umeå.
Den planerade verksamheten kommer att ge upphov till buller från maskiner och hantering av skrot och en extern bulllerutredning ska göras båda orterna. Även en dagvattenutredning kommer att göras i både Umeå och Luleå.
2 juni har allmänheten inbjudits till öppet hus för att ta del av underlaget på Elit stadshotell i Luleå. Det går också mejla in synpunkter via Stegras hemsida.
Dagen efter, den 3 juni, kommer Stegra att ha ett samrådsmöte i Umeå. Härifrån är det tänkt att materialet ska lastas om till godsvagnar.
Patrik Mattsson är vd i Kvarken Ports Umeå, ett dotterbolag till Umeå hamn, och har hållit i kontakterna med Stegra. Han menar att förutsättningarna i Umeå är goda.
– Hamnen är till för att ta in stora mängder gods och om vi får möjlighet att hjälpa till i den gröna omställningen, så är det klart att vi vill det, säger han.
Några slutgiltiga planer är dock inte fastslagna.
– Nej, det man kan säga är väl att vi för en dialog med Stegra.
Hur ser det ut med logistikmöjligheterna när det gäller omlastning till tåg?
– Vi har en järnvägsanläggning och bra förutsättningar i hamnen att hantera alla typer av gods. Vi kan lasta om till alla transportsätt – fartyg, tåg och lastbil.
Har ni några närboende i Umeå som kan bli störda?
– De närboende som finns behöver man naturligtvis ta hänsyn till. Vi i hamnen har vårt verksamhetstillstånd med villkor som vi ska förhålla oss till och det kommer vi fortsätta med oavsett vilken typ av godshantering det handlar om.