Stegra ansöker om att få nyttja både Luleå och Umeå hamn

Efter förseningarna i upphandlingsprocessen har det sedan ifjol stått klart Luleå hamns kapacitet inte kommer att räcka när Stegras stålproduktion startar 2026. Nu riktas blickarna mot hamnen i Umeå.

Stegra ansöker nu om att få lagra skrot både i Umeå och i Luleå hamn.

Stegra ansöker nu om att få lagra skrot både i Umeå och i Luleå hamn.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-05-27 16:53

På Stegra har man varit öppna med att man ser sig om efter andra logistiklösningar parallellt med Luleå hamn eftersom upphandlingarna som rör ombyggnaden av hamnen har försenats

I de samrådshandlingar som ligger ute på Stegras hemsida samt i annons i NSD framgår det att stålverket planerar att ansöka om att lagra upp till tre miljoner ton metallskrot och därtill även flera miljoner ton järnsvamp, järnmalmspellets och andra biprodukter i Luleå hamn. Ett miljötillstånd krävs eftersom materialet kan bli liggande längre perioder än vid en snabb omlastning.

Ett separat samråd för lagring av material pågår parallellt i Umeå.

Den planerade verksamheten kommer att ge upphov till buller från maskiner och hantering av skrot och en extern bulllerutredning ska göras båda orterna. Även en dagvattenutredning kommer att göras i både Umeå och Luleå.

2 juni har allmänheten inbjudits till öppet hus för att ta del av underlaget på Elit stadshotell i Luleå. Det går också mejla in synpunkter via Stegras hemsida.

Dagen efter, den 3 juni, kommer Stegra att ha ett samrådsmöte i Umeå. Härifrån är det tänkt att materialet ska lastas om till godsvagnar. 

Patrik Mattsson är vd i Kvarken Ports Umeå, ett dotterbolag till Umeå hamn, och har hållit i kontakterna med Stegra. Han menar att förutsättningarna i Umeå är goda.

– Hamnen är till för att ta in stora mängder gods och om vi får möjlighet att hjälpa till i den gröna omställningen, så är det klart att vi vill det, säger han.

Patrik Mattsson, vd för Kvarken Ports i Umeå, vill gärna att hamnen bidrar till den gröna omställningen.
Patrik Mattsson, vd för Kvarken Ports i Umeå, vill gärna att hamnen bidrar till den gröna omställningen.

Några slutgiltiga planer är dock inte fastslagna.

– Nej, det man kan säga är väl att vi för en dialog med Stegra.

Hur ser det ut med logistikmöjligheterna när det gäller omlastning till tåg?

– Vi har en järnvägsanläggning och bra förutsättningar i hamnen att hantera alla typer av gods. Vi kan lasta om till alla transportsätt – fartyg, tåg och lastbil.

Har ni några närboende i Umeå som kan bli störda?

– De närboende som finns behöver man naturligtvis ta hänsyn till. Vi i hamnen har vårt verksamhetstillstånd med villkor som vi ska förhålla oss till och det kommer vi fortsätta med oavsett vilken typ av godshantering det handlar om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!