Daniel Rosdahl, programansvarig för tv-produktion i nya medier vid Luleå tekniska universitet, trodde att han fått spam på mejlen, men det var något i mejlet som fick honom intresserad. Och det var tur det
Mailet kom nämligen från företaget Nickerson research och i det fanns en förfrågan om att köpa rättigheterna till material som man hittat på en webbsida där studenterna vid universitetets medieutbildningar lagt sina produktioner. Materialet skulle användas i en Hollywood produktion. Några fler detaljer fanns inte med.
- Det var tillräckligt spännande för att vi skulle börja kolla upp företaget som jobbat med produktioner som The Game, Social Network och Fight Club, säger Rosdahl.
Eld och lågor
Snabbt konstaterades att dessa var den berömde regissören David Finchers filmer och därmed lades ett och ett ihop.
Fincher är nu aktuell med filmen "The girl with the Dragon Tatto".
- Shit, det är ju milleniumfilmerna insåg vi och förstod genast att det handlade om filmen. Studenterna blev eld och lågor, säger Rosdahl.
Det som intresserade filmskaparna ingår nu i en scen där en av huvudrollsinnehavarna befinner sig i ett rum och från ett annat grannrum hörs ljud att någon tittar på tv.
Den effekten ville bolaget köpa för några tusenlappar.
En bra merit
- Det är ju inte pengarna som är viktigast i det fallet, utan mera att kunna ha med en sådan merit i sitt cv, säger Daniel Rosdahl.