Stockholms handelskammare vill prioritera Norrbotniabanan

Stockholms handelskammare ser hellre att Norrbotniabanan byggs klart än den höghastighetsjärnväg som planeras i södra Sverige.

Hellre Norrbotniabanan än en höghastighetsjärnväg i södra Sverige, anser Stockholms handelskammare.

Hellre Norrbotniabanan än en höghastighetsjärnväg i södra Sverige, anser Stockholms handelskammare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Luleå2019-06-26 10:18

Det framgår av en rapport som handelskammaren tagit fram och som presenterades på onsdagen. Viktiga infrastrukturprojekt riskerar att få stå tillbaka om höghastighetsjärnvägen prioriteras, menar Stockholms handelskammare.

– Prislappen om 230 miljarder kronor täcker inte kostnaden för stationer och anslutande infrastruktur. Det vore ansvarslöst av regeringen och dess stödpartier att gå vidare med detta, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom vid Stockholms handelskammare.

Han fortsätter:

– Det är problematiskt att göra en dyr högriskinvestering i södra Sverige samtidigt som infrastrukturen är eftersatt i andra delar av landet. Vi menar att det är bättre att lösa kapacitetsproblemen, bygga tunnelbana från Malmö till Köpenhamn, satsa på trafiken mellan Göteborg och Oslo samt mellan Stockholm och Oslo, finansiera Norrbotniabanan, bygga färdigt ringleden runt huvudstaden med spår och mer därtill.

Projekten som handelskammaren vill prioritera

* Utbyggnad av befintlig stambana

* Tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn

* Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall

* Halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo

* Korta restiderna genom dubbelspår mellan Göteborg och Oslo

* Finansiera Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå

* Bygg Östlig förbindelse med spår

* 150  000 laddstolpar i hela landet subventioneras med 50 procent

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om