Luleå kommun har som mål att göra centrum attraktivare – på många sätt.
Att göra stadsvandringar kan vara ett sätt att få kommuninvånarna att tycka till.
På tisdagen avhandlades bostadsbyggande, trafikproblem och önskade trafiklösningar. Men också hur hamnar och vatten hanteras i planeringen.
– Var rädd om vattenspeglar. Varje generation bygger igen.
Det önskemålet lämnades av 90-årige Olle Hägglund, som för övrigt inte hade något emot att Röda havet täpps igen.
Även andra generationer har idéer om hur centrum kan se ut i framtiden.
– Jag vill ha gångstråk i hela centrala stan, säger Louise Häggström, 22, börjar i höst att studera till civilingenjör.
Det skulle få folket att röra sig mer, både till fots och på cykel.
Med mer sammanhängande gång- och cykelstråk skulle det kanske också växa fram fler ställen att träffas på under vägen.
Hon skulle gärna se att hamnarna användes bättre. Södra hamnområdet är i stort sett öde, då mycket av trafiken i centrum går via Varvsleden.
– Folk ska kunna vistas utan att störas av trafiken, säger hon.
Även Luleås stadsarkitekt Henrik Sjöberg vill se en förändring i Södra hamn. Varför inte en sänkning av hastigheten på Varvsleden och en avsmalning av vägen.
– Centrum ska inte vara någon genomfartsled. Varvsleden är en barriär. Det finns ingen målpunkt, säger han apropå att torget i Södra hamn inte drar till sig folk.
Men en ändring kan vara på gång. Frågan är bara vad som händer med magasinsbyggnaden och vilka intressen som ska få styra planeringen.
Kaj Hedstig, ordförande i byggnadsnämnden, såg fram emot det arkitektoniska program som kan vara klart till sommaren.
– Det skulle ge oss en chans att påverka exploatörerna, säger han och påpekar att det handlar om utformningen av fasader.
Även en ny cykelplan är på gång. Målet är att minska miljöpåverkan, men också att öka trivseln.
– Luleå ska bli en mer attraktiv stad att gå och cykla i, säger Henrik Sjöberg.