Strid om sponsorernas pengar

Gruppen i Luleå gör sig skyldig till varumärkesintrång då de kallar sig Nattvandrarna, hävdar ordförande för den konkurrerande organisationen.

Inte till Norrbotten. Nattvandrarna varnar för falska sponsorraggare. Mattias Taavola sköter kontakter med lokala sponsorer.

Inte till Norrbotten. Nattvandrarna varnar för falska sponsorraggare. Mattias Taavola sköter kontakter med lokala sponsorer.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2017-09-23 15:27

Peder Schillerström reagerar över att Mattias Wiggefors, som företräder Nattvandrarna Luleå, hävdar att sponsorpaket som säljs via telefon inte går till lokalt arbete i Norrbotten.

– De får inte använda ordet Nattvandrarna, det är varumärkesskyddat, säger Peder Schillerström som är ordförande för Nattvandrarna i Sverige riksnätverket.

– Småaktigt. Vi är ute för ungdomarnas skull, ska man göra det till en varumärkesfråga? fnyser Mattias Wiggefors om beskyllningarna om varumärkesintrång.

Peder Schillerström bekräftar att föreningen använder sig av telefonförsäljning när man vänder sig till företag för att få sponsorer. Wiggefors uttalande har varit till skada för föreningen hävdar han.

– Det här gör att våra sponsorer kräver pengarna tillbaka, i och med att han påstår att Nattvandrarna inte får några pengar, fortsätter Peder Schillerström.

Nattvandrarna i Sverige är en ideell organisation som bildades 1989, medlemmarna i deras lokalgrupper bär gula jackor.

– Ja, vi har flera lokala organisationer i Norrbotten, säger Peder Schillerström som inte kan ange på vilka orter de är verksamma.

– Jag får hänvisa dig till vår regionansvariga, tillägger Peder Schillerström.

Men inte heller den regionansvariga kan ange vilka lokala grupper som finns i Norrbotten, annat än den grupp som hon själv är aktiv i.

– Jag har inte hunnit kolla upp vilka de är. Jag vet bara om den grupp som jag själv är med i här i Älvsbyn, säger Monica Jonsson som blev regionansvarig i juni i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om