Det drar ihop sig alltmer. NSD träffar Ulrika Kommes, delägare i Laponias rederi, ombord på M/S Laponia i norra hamn mitt i förberedelserna inför helgen. Luleå bjuder på något som kan liknas vid sommarvärme och Laponia rederi är i full gång med ett göra det sista inför säsongen i Bottenvikens skärgård. Bland annat ska ljudanläggningen testas och justeras, kylarna ska fyllas och all möjlig annan utrustning och förnödenheter ska tas ombord.
– Det är alltid lika spännande när det börjar. Trots att vi har hållit på så länge så är det alltid lika speciellt, konstaterar Ulrika Kommes och visst är historiken både lång och omfattande.
Hela äventyret började med att Kalle Söderholm, efter många år i bogserbåtsverksamhet, 1984 köpte passagerarfartyget M/S Sandskär och började trafikera sträckan mellan Haparanda och Kalix skärgård. 1992 såldes M/S Sandskär vidare och den betydligt större M/S Laponia, som köptes 1991, tog över. 2010 tog Johan Söderholm och Ulrika Kommes över rederiet. I dag innefattar rederiet alla kommuner längs Bottenvikens skärgård från Haparanda i norr till Piteå.
– Det är en ganska häftig utveckling på alla vis. Vi har vuxit till att i dag vara 35 anställda under säsongen.
2018 utsågs Laponia rederi till ”Årets skärgårdsrederi”. En viktig del i utvecklingsresan.
– Det gav oss ny energi att fortsätta utveckla vårt företag och alltid göra det bästa för våra gäster, konstaterar Ulrika Kommes.
Hur har utvecklingen varit i fallet hemvist för gästerna?
– Jag ska nog säga att det är tämligen oförändrat. Merparten är närturister från Norrbotten och Västerbotten. Den utländska delen var, och är, tämligen liten men det är inte heller den grupp som väljer Luleå som resmål för att specifikt åka skärgårdsbåt. Så det är inte konstigt alls. Vi hade totalt 19 000 besökare på Laponia och Symfoni och i fjol serverade hela vi 3,1 ton räkor, berättar Ulrika Kommes som själv har en stor favorit i Luleå skärgårds övärld.
– Brändöskär är min absoluta favorit i Luleå skärgård. Det är pittoreskt, lilla Saltkråkan, verkligen godis för ögat. Men jag är även mycket förtjust i Rödkallen, som jag tycker lyfts upp för lite. Hamnen är för trång för våra stora fartyg men med stridsbåten Lansen, som gjorde sin första sommar här i fjol, kan vi numer ta ut besökare även till Rödkallen, vilket vi ser framemot att göra också i sommar, säger Ulrika Kommes som gillar fjolårets nyförvärv i flottan.
– En cool båt med dubbla motorer som är helt leveranssäker för mindre grupper. Vi kommer att fortsätta samverka med hamnföreningen för lokal guidning i fyren och till kapellet och det blir lunch på plats.
Det pratas mycket om fästingar i dessa dagar. Hur ser det ut?
– Jag vet att det upptäcktes en hel del redan tidigt i våras när isen ännu låg kvar. Det har jag aldrig hört om förut men det beror väl på den tidiga vår som vi hade. Men generellt har det ökat de senaste åren men det är väl helt enkelt något vi får lära oss leva med överallt i länet.
Laponia rederi tar besökarna på kryssning till någon eller några av Luleås 1312 öar.
Turbåtarna utgår från Södra hamnplan ut till Sandön/Klubbviken, Junkön, Hindersön, Kluntarna, Småskär och Brändöskär med start den 6 juli.