Svårt att slå mynt av antalet uteliggare...

Luleå2010-02-03 06:00
n I NSD den 22/1 redogör "Medborgare" för den interna terminologi som gäller vid umgänget eller mötet med medborgarna i Luleå och noterar hur kommersiella begrepp som "varumärke", "marknadsledande" och "kunder" får färga framställningen när ansvariga beskriver de verksamheter som kommunen bedriver.

"Medborgare" frigör hisnande perspektiv. Kanske ska kommunala administrationen omvandlas till en Galleria inrymmande små pittoreska butiker med flammande neonskyltar. Var och en åtskild från den andre och endast belysande sin särart.
Allt för att vi ska invaggas i tron att vi är kunder och att det bakom skyltarna finns något som kan köpas. Om du har råd eller är betrodd att ta ett SMS-lån, förstås.
Maktens hierarki har dessutom visat att den kan uttrycka tillräckligt förklenande och intetsägande beskrivningarav sina verksamheter för att kunna abonnera på plats i TV4:s reklamavsnitt.
Även där kan det bli svårt att slå mynt av att antalet uteliggare är färre än i Stockholm och det uppstår moraliska problem att åberopa dem som kunder.
De är medborgare som alla vi andra som har personnummer och delaktiga i samhällets uppbyggnad och service.

Den gäller generellt och är lika för alla. Den har inte med varumärke eller att vara marknadsledande att göra. De materiella behoven tillhandahålls av mraknden och de är olika och individuella och där är vi kunder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om