På lördagen klockan 09.30 släpptes trafiken på och först över den nya bron var Jaana Viitanen, Haparanda.
– Jag är i Luleå för ett möte och vet inte riktigt vart jag ska, sade hon lite förvånad över uppståndelsen.
Hon fick godis och en isskrapa av Jesper Klevsjö, Luleå kommun.
Nästa etapp kommer också att innebära trafikstörningar, men inte lika drabbande som det varit att den hårt trafikerade Svartöleden delvis varit avstängd.
Vid nästa etapp kommer Burströmsvägen att stängas av för att man ska kunna dra vatten och avloppsledningar. Svartöleden kommer även fortsättningsvis ha en tillfällig rondell, nu för att busstrafiken ska kunna köra ut och in på den del av Burströmsvägen som kommer vara öppen.
I korsningen Svartöleden, Kronbacksvägen blir det en ny gång- cykeltunnel ut mot Skurholmsfjäden. Den långa mörka gång- cykeltunneln kommer att stängas av och en ny gång- cykelväg ledas upp mot höghusen på Kronan.
Det som återstår är att göra stranden mot Skurholmsfjärden fin igen. Ett arbeta som inte går att forcera.
– Vi har inga möjligheter att få gräs och buskar att växa fortare, sade Mats Nordgren, projektledare, Luleå kommun.
Arbetet med de nya vattenledningarna har gått fort, hela ett år fortare än planerat.
– Delmålet var att börja med etappen Burströmsvägen nästa sommar, men arbetet har drivits på snabbare, säger Mats Nordgren.
Den etapp som kommer att startas nästa år och som innebär fler trafikstörningar är den ut mot Notviken. Den minskar antalet körfält med två efter Bodenvägen.