En välkomnande höstsol och engagerade Phösare tog emot de 2 000 nya studenterna som anländer till Luleå. Fortfarande går det inte att skilja ut "nollorna", som nybörjarstudenterna kallas. Men snart har de nollebrickor runt halsen och upptågen kan börja.
Ungefär hälften av studenterna vid Luleå tekniska universitet kommer inte från Norrbotten och universitetet lägger mellan 10 och 15 miljoner kronor årligen på marknadsföring. LTU omsätter 1,6 miljarder kronor
I Norrbotten finns inte tillräckligt stort underlag för universitetet och en nationell rekrytering är nödvändig, säger Anita Byström, biträdande marknadschef vid universitetet.
– Vi måste synas. Det har stor betydelse att vara attraktiva och intressanta för studenterna. Vi samarbetar med andra högskolor, men det går inte att komma ifrån att det också är en konkurrenssituation.
Om universitetets marknadsföringskostnader är större eller mindre än andra universitets är svårt att säga anser Byström.
– Det är svårt att få jämförbara siffror. Alla universitet har inte marknadsföringen samlat som vi har. Vid vissa har olika institutioner egen marknadsföring.
Luleå tekniska universitet använder den geografiska placeringen i marknadsföringen.
–Det är där vi är unika. Vi visar på det friluftsliv vi kan erbjuda studenterna för att komplettera sin utbildning med.
Anita Byström säger att de lyckas med sitt uppdrag.
– Vi förändrade vårt sätt att profilera oss för drygt tio år sedan och vi har sett att det har förändrat folks attityder och ökat intresset. Luleå är bland de mest synliga universiteten i Sverige. Syns du inte så finns du inte. Man måste veta att vi finns för att kunna söka sig till oss.
De studenter NSD träffar har engagerat sig som phösare och de håller alla med om marknadsföringens effekt för universitetet. Flera av dem fick upp ögonen för Luleå genom affischer och annonser.
– Jag såg affischer vid busshållplatsen i Malmö och tror att det har betydelse för att visa att universitetet finns, säger Tobias Ström, 21, från Malmö.
Axel Pahne, 21, Stockholm, såg marknadsföringen i tunnelbanan.
– Jag har tävlat i alpin skidåkning och blev direkt intresserad av att söka till Luleå.
För Henrik Norrsjö, 22, Uppsala, var det ett besök av en student från Luleå tekniska universitet till hans gymnasieskola som lockade honom att söka Luleå.
Phösarna är studenter som redan går vid universitetet och som tar hand om de nyanlända. De utmärker sig i färgglada overaller och solglasögon och engagemanget som phösare startade redan i våras med möten och planering.
0920-26 30 29