Tågkompaniet vann upphandlingen för Umeå–Sundsvall, Storlien–Sundsvall, Vännäs–Umeå, Lycksele–Umeå, Luleå–Umeå samt Kiruna–Luleå. Avtalet räcker nio år från och med augusti 2016.
Bothniatåg, som har trafiken nu, har haft problem med inställda och sena tåg. Tågkompaniet tar över samma tåg. När bolaget tog över nattågen fick resenärerna panoramavagnar och orientexpressvagnar att färdas i. Så blir det inte nu.
– Inte i brådrasket i alla fall. Men vi har ett avtal på nio år så jag håller inte för uteslutet att det kan blir andra vagnar.
Om Tågkompaniet lägger mer pengar till underhåll kan Gustafsson inte bedömma. En parameter som ska göra skillnad för driftssäkerheten är en, till viss del, ändrad underleverantör för underhållet.
– Vi har samma underleverantör till hela underhållet. Det är Euromaint verkstad i Umeå och i Notviken, Luleå, som ska underhålla tågen. Jag är övertygad om att det är den bästa metoden att lyckas bra att samma företag har hela ansvaret.
Gustavsson säger att det också är andra parametrar som påverkar tågtrafiken, som spår och signaler.
– Spårstandarden är en oro över hela landet där det krävs investeringar.
Biljettpriset kommer inte att förändras nämnvärt
– Vi erbjuder en typ av biljett utan återbetalning för ett lägre pris och lite dyrare biljetter med full återbetalning.
Tågkompaniet har behov att cirka 120 anställda för trafiken och personal som nu arbetar i Bothniatåg kommer att erbjudas att fortsätta jobba i Tågkompaniet.